انتخابات ریاستجمهوری ویژگیهایی دارد که در انتخابات مجلس وجود ندارد. در گزینش فرد به عنوان رییسجمهور همه مردم قضاوت میکنند و مردم راحتتر میتوانند از میان نامزدها و تفکرات آنها انتخاب کنند. در انتخابات مجلس صرفا مسائل سیاسی تاثیرگذار نیستند. در حوزههای انتخاباتی کوچک مسائل منطقهای، عملکرد کاندیدا، برنامههای منطقهای، قومیتها و طوایف تاثیر دارند. در انتخابات ریاستجمهوری انتخابات قطبیتر است، مگر در شهرهای بزرگ. بهطور طبیعی عملکرد دولت در این دو سال تاثیر زیادی بر سرنوشت انتخابات خواهد داشت. همچنین مردم نسبت به رفتار نمایندگان مجلس نهم نیز شناخت پیدا کردهاند. اصلاحطلبی یا اعتدالگرایی سرنوشت نزدیکی با سرنوشت دولت روحانی خواهد داشت. موفقیت دولت در توافق هستهای و کاهش تورم و حجم نقدینگی در انتخابات مجلس دهم تاثیرگذار است. رایآوری لیستهای اصلاحطلبی و اعتدالگرایان متاثر از عملکرد دولت در این دو سال است. فضای کنونی کشور در مجموع به نفع اصلاحطلبان است. بنابراین این دو انتخابات شاید از نظر ساختاری تفاوتهایی با هم داشته باشند اما از نظر نگاه مردم به انتخابات و رای آنان تفاوت زیادی نخواهد داشت بلکه نگاه مردم در انتخابات٩٢ اکنون تقویت شده است. برای اینکه دولت بتواند برنامهها و شعارهای انتخاباتی خود را بیشتر محقق کند طبیعتا گرایش مردم به سمت گروهی خواهد رفت که به برنامههای دولت نزدیکتر باشند. طیفهای مختلفی در جریان اصولگرایی وجود دارد. این طیفها به دلیل اختلافات زیادی که دارند خیلی سخت میتوانند با هم متحد شوند. اگر اصولگرایان نتوانند به اتحاد و انسجام برسند باز هم سرنوشت انتخابات ٩٢ برای آنها تکرار میشود. آنها لااقل دو لیست خواهند داد. در این انتخابات احتمالا طیف سنتی اصولگرایی یک لیست و طیف پایداری و طرفداران احمدینژادهم یک لیست میدهند. جبهه پایداری رای بالایی در جامعه ندارد. البته فعلا نمیتوان بهطور قطعی گفت که پایداری و طیف احمدینژاد ائتلاف میکنند یا خیر. در ائتلاف آقایان لاریجانی، رضایی و قالیباف نیز که بخشهای دیگری از اصولگرایی هستند شبهاتی وجود دارد. بنابراین پیشبینی میشود که اصولگرایان یک لیست واحد نتوانند ارایه کنند ، بلکه لااقل دو یا سه لیست خواهند داشت.
٭ فعال سیاسی اصلاحطلب-منبع: اعتماد