نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

تقصیر شما نیست؛ از غیرت و ناموس چیزی یادتان نداده اند! - عصرایران

مروری بر فیلم حمله به دختر هاشمی
نیروهای ارزشی جامعه ما ، البته که کسانی هستند که برای حفظ نوامیس این ملکت سینه سپر کردند و اکنون بسیاری از آنان را در مزارهای شهدا و آسایشگاه های جانبازان می توان سراغ گرفت ،نه افرادی که تمام مردانگی شان این است که برای یک زن تنها خط و نشان بکشند و پشت سر هم فحش بدهند و در نهایت هم احساس قرب الهی کنند! کسانی که چنین توهماتی دارند ، قطعا نیازمند مشاوره دینی بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی هستند و حتماً هم باید توسط روانپزشکان معاینه شوند و الا کدام آدم متشرع و سلیم العقلی ، از فحاشی به یک زن ، احساس رضایت دینی و روانی می کند؟
ادامه مطلب ...

راه جلوگیری از براندازی نرم چیست؟

فواد صادقی

با گذشت بیش از یک ماه از سقوط رییس جمهور تونس، رییس جمهور مصر نیز به سرنوشت وی دچار شد و رهبر لیبی نیز در آستانه پیوستن به سرنوشت دو همکار خود می باشد.

سقوط نظامهای سیاسی بدون اعمال خشونت گسترده خارجی (جنگ) و  خشونت داخلی (کودتا) پدیده‌ای است که با انقلاب اسلامی در دوره معاصر به اوج خود رسید. فروپاشی بلوک شرق و دولتهای لهستان، مجارستان، رومانی، چک و اسلواکی و... نمونه‌هایی از این نوع فروپاشی هستند که در یکی پس از دیگری رخ دادند. تب وقوع انقلابهای مردمی در اروپای شرقی، آسیای میانه وکشورهای مشترک المنافع اکنون به جهان عرب رسیده است.
ادامه مطلب ...

آزادی عقیده در حکومت اسلام و ممنوعیت حبس و شکنجه برای اقرار-پارسینه

اندیشه سیاسی علامه حسینی طهرانی

سید کمال‌الدین دعائی

معرفی:

مرحوم علامه آیة‌الله سید محمدحسین حسینی طهرانی (1345-1416هـ.ق) از اعاظم عرفای دین و اکابر فقهای شیعه بود که پس از سال‌ها تحصیل در محضر علمای دین در قم و نجف و کسب فیض از سرچشمه‌های عرفانی وقت همچون علامه‌ طباطبائی، به تولید محتوای معارفی از متون اسلامی پرداخت و حاصل این زحمت، بیش از بیست‌هزار صفحه در قالب 19عنوان و 52جلد کتاب است. مرحوم آیة‌الله حاج سید احمد خوانساری از ایشان به عنوان «فخر عالم اسلام» یاد می‌نمود و علامه طباطبائی او را «پاسدار مکتب تشیع» نامید. وی از معدود چهره‌های بارز حوزوی بود که ضمن شهرت به سلوک عرفانی، در جریان حوادث و مسائل سیاسی پیش از انقلاب اسلامی ایران و حمایت جدی از قیام اسلامی مردم ایران علیه حکومت طاغوت، حضور فعال داشت. پس از انقلاب نیز ضمن حفظ موضع بنیادین و انتقادی خود، در جریان مسائل سیاسی کشور با رهبران انقلاب و دست‌اندرکاران آن به تعامل پرداخت. برای نمونه می‌توان، به نگارش نامه‌ای به امام خمینی (ره) در نقد پیش‌نویس قانون اساسی اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

توصیه های مهم یک عالم برجسته درباره جایگاه روحانیت در جامعه-آینده نیوز

آیت الله گرامی با اشاره به سخن امام (س) که اگر در مملکت یک پاسبان خطایی بکند شخص اول مملکت مسئوول است، ادامه داد: در تمام دوره ها نین شرطی شده که اگر بناست فقیه حکومت و ولایت و قضاوت و افتا و مانند اینها را تصاحب کند و داشته باشد حتماً باید یک چنین احساس مسئولیتی نسبت به همه زیر دستان داشته باشد و اگراحتمال ظلم بدهد باید خواب از چشمانشان ربوده شود. تحقیق دراین جهات مهم است

ادامه مطلب ...

درس نخوانید تا بیکار نباشید! - فرارو

نرخ حیرت‌آور بیکاری دانشگاه‌ رفته‌ها

این نخستین بار نیست که در برابر وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی چنین گزاره‌های حیرت‌آوری قرار می‌گیرد. پیش از این و در بهار سال جاری نیز گزارش‌ها حکایت از آن داشت که «متوسط رشد ذخیره بیکاران کشور 14 درصد و متوسط رشد ذخیره بیکاران دارای مدارک دانشگاهی 70 درصد است و بنابراین متوسط ذخیره بیکاری در کشور برای دانشگاهیان 5 برابر بیشتر است».

ادامه مطلب ...

"طیف محسن رضائی ازاین ور مانده و از آن ور مانده اند"-دی نا - شفاف

از ابتدا هم تقسیم بندی احمدی نژاد به عنوان اصولگرا درست نبود!

صادق زیباکلام

شاید درست تر این است که بگوییم احمدی نژاد مسافر اتومبیل اصولگرایی بود. در یک مقطعی سوار آن شد بدون اینکه وابستگی عمیق و ریشه داری به اصولگرایی داشته باشد.من فکر می کنم که شاید از ابتدا هم تقسیم بندی احمدی نژاد به عنوان یک اصولگرا تقسیمی بندی درستی نبود.

ادامه مطلب ...

ماجرای تعاونی اعتبار"بهمن ایثار" ؛ هشداری که باید جدی گرفت!-عصرایران

اگر این موضوع مربوط به یک صندوق قرض الحسنه محلی بود، شاید می شد پذیرفت که مسوولان در جریان نبوده اند ولی وقتی تشکیلاتی به این وسعت در 160 نقطه کشور شعبه می زند، بسیار سوال برانگیز است و نشان می دهد ساز و کارهای نظارتی هنوز به حد کافی قوی نیستند.
ادامه مطلب ...

هشدارآیت‌الله‌ مکارم‌ درباره وابسته‌کردن حوزه به‌حکومت-آینده نیوز

اگر حوزه‌های علمیه از دست برود، جوانانمان ازدست خواهند رفت و اگر جوانان از دست بروند، نظام اسلامی ما از بین خواهد رفت؛ چرا که همین جوانان بهترین محافظان نظام اسلامی هستند. باید کاری کنیم که روحانیت و حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه استقلالشان را از دست ندهند.

ادامه مطلب ...

آیت الله شاهرودی: ربا باید از نظام بانکی خارج شود - عصرایران

وی بانکداری را شریان اقتصادی کشور دانست و با تاکید بر اینکه نظام بانکداری طی سالیان بعد از انقلاب تلاش کرده در چارچوب بانکداری بدون ربا گام بردارد اما باید پذیرفت که تحقق آن سخت است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.
ادامه مطلب ...

آیت الله شاهرودی: ربا باید از نظام بانکی خارج شود - عصرایران

وی بانکداری را شریان اقتصادی کشور دانست و با تاکید بر اینکه نظام بانکداری طی سالیان بعد از انقلاب تلاش کرده در چارچوب بانکداری بدون ربا گام بردارد اما باید پذیرفت که تحقق آن سخت است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.
ادامه مطلب ...

میلیارد تومان سهم نورچشمی‏ها از بودجه 90 چگونه تقسیم می شود؟

آینده نیوز

موسسه آینده روشن یک ونیم میلیارد تومان،بنیاد مولانا 350میلیون تومان موسسه امام خمینی(آیت الله مصباح) 10 میلیارد تومان،دانشگاه عدالت 5میلیارد تومان،موسسه ولا منتظر یک میلیارد تومان،موسسه قمر بنی هاشم 500میلیون تومان،موسسه ابوالفضل العباس 500میلیون تومان موسسه مصباح الهدی یک میلیارد تومان موسسه سفینه النجاه یک میلیارد تومان بنیاد مهدی موعود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان...

ادامه مطلب ...

از "فوق جمهوری" تا "اکس های خارجی" ! - عصرایران

در اقدام خنده دار دیگر،تلویزیون دولتی لیبی از دو نفر که چهره هایی شبیه خلافکاران فیلم ها داشتند می پرسد:خودتان را معرفی کنید و بگویید چه ماموریتی داشتید؟ و آنها هم می گویند:ما تونسی هستیم و ماموریت داشتیم بین جوانان لیبیایی قرص های اکستازی توزیع کنیم!... تلویزیون لیبی همچنین در حال زیرنویس کردن این پیام هاست:برادر هموطن! نگاهی به امنیت و آرامش و امکانات خود بیانداز. دشمنان به دنبال گرفتن اینها هستند،دارند به تو حسودی می کنند...
ادامه مطلب ...

تاثیر شکسته شدن سکوت خواص دوپهلو چه بود؟ - آینده نیوز

آیا واقعا این طیف از عدم تاثیر گذاری این موضعگیری در گروه زیادی از معترضین و مطالب فوق ناآگاه بودند و تصور می کردند با این موضعگیری ها مشکل اعتراضات حل شده و یا دست کم کاهش می یابد؟ یا آنکه این فشار با آگاهی از نتایج آن صورت گرفت و تاکتیکی سیاسی برای کاهش قدرت مرجعیت و نفوذ سیاسی خواص موسوم به دوپهلو در جامعه بود؛ به این معنا که با توجه به رقابت شدید سیاسی بین جریان اصولگرایان تندرو و طیف دولتی با اصولگرایان میانه رو، از این موضوع جهت تضعیف رقیب در بخشی از جامعه استفاده گردید تا عملا پایگاه اجتماعی اصولگرایان میانه‌رو با آسیب مواجه شود.

ادامه مطلب ...

چه چیزی "بصیرت" نیست؟! - عصرایران

شعاری که مصادره کرده اند
این که کاری کنیم، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان منتقدی که در داخل ، با رعایت خطوط قرمز و در رسانه هایی با برد محدود فعالیت می کنند ، ناگزیر از جلای وطن شوند و سر از رسانه هایی با مخاطبان میلیونی در بیاورند و بر غنای آنها بیفزایند و خط قرمزی هم برایشان نماند ، هرگز مصداق بصیرت نیست. فقط دقیقه ای تأمل کنید و ببینید در یکی دو سال اخیر ، چه حجم بزرگی از توان رسانه ای داخل کشور ، به رسانه های خارجی پمپاژ شده و آنها را حرفه ای تر و قوی تر است!
ادامه مطلب ...

رژیم قذافی هم مردمی بود،اما فقط درظاهر - آینده نیوز

قطعا سرکوب شدیدی که اکنون در لیبی جریان دارد، مانع مردم از رسیدن به مطالباتشان نخواهد شد، زیرا این سنت خداست که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد. آیا صبح نزدیک نیست؟

ادامه مطلب ...

شیخ‌ قرضاوی: خون قذافی مباح است - فارس - پارسینه

قرضاوی با اشاره به این که قذافی فردی روانی و مجنون است، خطاب به وی گفت: اگر تو همانگونه که خود را خطاب می‌کنی، پدر این ملت هستی، آیا پدری را می‌توانی بیابی که فرزندان خود را این گونه قتل عام کند و به خاک و خون بکشد.
ادامه مطلب ...

آیت الله وحید خراسانی:اساس دین بر حریّت بشر است - آینده نیوز

آیت الله العظمی وحید خراسانی به این مناسبت، دیروز در درس خارج خود در مسجد اعظم قم در جمع هزاران تن از فضلا،اشاره ای به موضوع زندان از نظر فقه نموده و از آن به عنوان موضوعی شدید یاد کرد که فقط فقیهی که به «مُخّ فقاهت» رسیده، می داند که حبس در چه مواقعی جایز است

ادامه مطلب ...

در دیدگاه اسلامی، اخلاق و سیاست از هم جدا نیستند -پارسینه

آخرین مصاحبهٔ سید حسین نصر/
اخلاق ناصری همانگونه که از نامش پیدا است بیشتر با اخلاق سروکار دارد....اما در دیدگاه اسلامی، اخلاق و سیاست از هم جدا نیستند لذا بعضی از تعالیم خواجه در اخلاق ناصری بدون شک جنبه سیاسی دارد، اصولاً این نوع متفکران حال چه سنی و چه شیعه آثاری را تالیف کردندکه با اخلاق سروکار دارد اما اخلاقی که باید جنبۀ کاربردی برای مردان سیاست هم داشته باشد نه اینکه فقط به درد مردم کوی و برزن و طلبه و دانشجو بخورد.
ادامه مطلب ...

پیام 25 بهمن برای دفاع از نظام - آینده نیوز

فواد صادقی

*اشاره: این یادداشت روز سه شنبه 26 بهمن نگاشته شده بود که با توجه به برخی مصالح  ، انتشار آن تا به امروز و پس از راهپیمایی سراسری بعد از نمازهای جمعه توسط مسولان سایت آینده به تاخیر افتاد.

ادامه مطلب ...

آیت‌الله سیستانی: تظاهرات مسالمت آمیز حق همه است-ایسنا

به گزارش خبرگزاری براثای عراق‌، دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی‌، مرجع عالی قدر شیعه، توصیه‌های ایشان را در مورد تظاهرات و پیامدهای آن، به تمامی نمایندگانشان در سراسر عراق اعلام کرد.ایسنا: آیت‌الله العظمی سیستانی توصیه‌هایی را در مورد تظاهرات در عراق به نمایندگان خود در سراسر این کشور ابلاغ کرد.به گزارش خبرگزاری براثای عراق‌، دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی‌، مرجع عالی قدر شیعه، توصیه‌های ایشان را در مورد تظاهرات و پیامدهای آن، به تمامی نمایندگانشان در سراسر عراق اعلام کرد.دفتر آیت الله العظمی سیستانی اعلام کرد: مرجعیت عالیقدر‌، دردهای شهروندان از کمبود خدمات و افزایش فساد در سازمان‌های دولتی که هم دولت و هم خود سازمان‌ها در آن مقصر هستند را درک می‌کند.دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی با اشاره به هشدار چندین باره ایشان در مورد مشکلات موجود اعلام کرد:‌ آیت الله العظمی سیستانی تظاهرات را حق تمامی افراد می‌داند، اما بر این نکته تاکید دارد که تظاهرات نباید رنگ کشتار و خراب کردن اموال عمومی و خصوصی به خود بگیرد که متاسفانه چند بار این اتفاق افتاده است.