نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

تنها حقیقت هستی

استاد محمد صالحی

محوراصلی تمامی کتب آسمانی از بهاگوادگیتا تا تائودچینگ و از هابیل تا قرآن و ...

و خلاصه دستاورد تمام متفکران و فیلسوفان تاریخ و سخن اصلی تمام شاعران آسمانی و بزرگترین آثار ادبی جهان این حقیقت است که تنها یک حقیقت در عالم وجود دارد و تمام موجودات دیگر جلوه های متفاوت این حقیقت واحدند .

ادامه مطلب ...

پلورالیسم دینی

استاد محمد صالحی

آنچه از آیه 62 سوره بقره فهمیده میشود این است که اگر کسی پس از تحقیق و تفحص به یکی از ادیان الهی اعتقاد داشته باشد و آن را حق بداند و با عمل صالح همراه باشد، در آخرت معذور و مأجور است ; ولی این معنا دلیل بر حقانیت واقعی ادیان در همه زمانها نیست.

ادامه مطلب ...

درخت ممنوعه ( منهیه ) چه بود ؟ و چرا آدم و حوا عریان شدند ؟

 تحقیق : محمد صالحی


در تمام مذاهب و ادیان الهى آمده است که حضرت آدم و حوا پس از آن که توسط شیطان فریب خوردند ، از ( میوه ) " درخت نهی شده " خداوند خوردند و متعاقب آن ضمن " عریان " شدن ، از " بهشتی  " که در آن ساکن بودند رانده شده و به دنیای زمینی تبعید شدند . اما آیا درخت مذکور چه بوده ، بهشتی که از آن اخراج شدند کدام بوده و به چه علت آنها عریان شدند  ؟ 1

ادامه مطلب ...

سرنوشت انسان ، جبر یا اختیار

مقدمه :

در این مقال اندک ، قصد پرداختن به مباحث کلامی جبر و اختیار ( و قضا و قدر ) و استدلال های فلسفی نداشته ، که آنها ، مخاطب خاص دارند و نیازشان نامعلوم .

اما آنچه قصد نوشتنش است ، هدف آفرینش از نگاه مخاطب عام ، به زبانی ساده و نگاهی نو و هم چنین جایگاه انسان در کتاب آفرینش می باشد .

 

ادامه مطلب ...

ویژگی‌های زندگی آرمانی – دکتر ملکیان

به گمان من زندگی آرمانی ، زندگی است که سه ویژگی‌ داشته باشد : 1) زندگی خوشی باشد ،  2) زندگی خوبی باشد و 3) زندگی ارزشمندی باشد .

هر زندگی آرمانی را من دارای سه صفت « خوشی » ، « خوبی » و « ارزشمندی » تلقی می‌کنم و این را شما می‌توانید بپذیرید و یا نپذیرید ، و چه بخواهید بپذیرید یا نپذیرید باید به شهود خودتان عرضه کنید و ببینید که آیا یک زندگی آرمانی چنین زندگی هست یا نه .

ادامه مطلب ...

امکان حصول زندگی آرمانی – دکتر ملکیان

حصول این زندگی آرمانی 1 ، بخش عمده‌اش به دست خودماست ، و بخشی از آن در دست خود ما نیست .

آن بخشی که از اختیار خود من بیرون است ، باز در درون خود به دو قسمت تقسیم می‌شود ،

ادامه مطلب ...

مراد از عقلانیت و معنویت – دکتر ملکیان

حالا مراد از « عقلانیت » چیست ؟

عقلانیت به « عقلانیت نظری »،  « عقلانیت عملی » و « عقلانیت گفتاری » تقسیم می‌شود . ( اگر گفتار را از عمل جدا بکنیم .)  چون در جاهای دیگر این را توضیح داده‌ام اینجا به اختصار عرض می‌کنم.

ادامه مطلب ...