نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

سی ویژگی که ایران را قدرتمند می کند

تعریف قدرت کشورها در روابط بین الملل یک امر است و بیان عامه پسند آن برای جامعه چیز دیگری است اینکه در چه صورتی می توان یک کشور را قدرتمند شمرد، مبحثی کاملا تئوریک در حوزه روابط بین الملل است. اما بیان آن به زبان مردم بحثی دیگری است. دکتر محمود سریع القلم سی راهکار برای یک کشور قدرتمند بر شمرده است
 
ادامه مطلب ...

لزوم واقع‌گرایی در خاورمیانه --زمان بهبود رابطه با ایران است

کریستوفر هیل می‌نویسد: دولت اوباما متهم به این شده است که بیش از اندازه دنبال توافق است. اما اگر این ادعا درست باشد نشانه ای از تعهد اوباما به شعارش در کمپین سال 2008 است: مذاکره با دشمنان آمریکا و پیدا کردن زمینه‌های مشترک با آنها.
 
ادامه مطلب ...

آقای اوباما این نامه را قبل از کمپ دیوید بخوانید

شرایط وخیم حقوق بشر در کشورهای عربی خلیج فارس
برخی انتظار دارند که دولت کویت در پی جلسه کمپ دیوید، سیاست‌های حقوق بشری‌اش را بهبود ببخشد. اما آیا کاخ سفید قصدی جدی درباره مساله نقض حقوق بشر توسط متحدینش دارد؟ من شک دارم. اوباما ترجیح می‌دهد با شرکای عرب درباره توافق هسته‌ای تاریخی با ایران صحبت کند.
 
ادامه مطلب ...

رقابت عربستان با قدرت ایران

لوبلاگ نوشت: برخی از تحلیلگران خوشبین به اشتباه معتقدند که ایران و عربستان سعودی به سوی رسیدن به درک متقابلی از ساختار امنیت منطقه ای جدید که براساس توازن قدرت میان آنها و متحدینشان است، پیش می روند. در عوض به دلیل وضعیت مملو از تنش فعلی، رقابت های منطقه ای میان ایران و رقبای عربش به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.
 
ادامه مطلب ...

آمریکا و اعراب؛ عشاق دیرین یا دوستان سودمند؟!

زمان رها کردن دست عربستان فرا رسیده است
هدف دیرینه آمریکا این نبوده است که با ایران ارتباطی نزدیک داشته باشد؛ بلکه هدف استفاده از رابطه با ایران برای پایان دادن به روابط نزدیک با عربستان سعودی است.
 
ادامه مطلب ...

انتصابات جدید ملک سلمان نشان از چه دارد؟ جوان‌گرایی سعودی و آمریکاگرایی صعودی

دکتر محمدمهدی مظاهری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل خاورمیانه در یادداشتی  می‌نویسد: تغییرات صورت گرفته به نوعی تلاش پادشاه جدید عربستان برای کنار زدن مخالفان داخلی و همزمان حرکت به سوی نوعی جوان‌گرایی و همسو ساختن ساختار سیاسی عربستان با تحولات روز منطقه‌ای و بین‌المللی به حساب می‌آید.
 
ادامه مطلب ...

انگیزه‌ها و پیامدهای کمک آمریکا به کردها

کنگره با اقلیم کردستان عراق همکاری نظامی می‌کند
ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در تهران در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی بیان می‌کند اگر دولت مرکزی عراق پایبند به قانون اساسی به منظور حمایت از نیروهای پیشمرگه برای مقابله با داعش باشد، نیازی به چنین طرحی از سوی آمریکا نیست.
 
ادامه مطلب ...

قالیباف ناکام و احمدی نژاد زخم خورده سودای پاستور دارند / استراتژی روشنفکرانه

قالیباف ناکام و احمدی نژاد زخم خورده سودای پاستور دارند / استراتژی روشنفکرانه

انتخابات مجلس و رفتن نیروهای نزدیک به این دو چهره سیاسی به پارلمان می‌تواند وزن سیاسی این دو چهره را در کشور مشخص کند. قطعا خرداد 96 آزمون دیگری برای قالیباف و احمدی نژاد است.






  ادامه مطلب ...

سخنی با مخالفان توافق هسته‌ای

در آمریکا نیز تندروها و مخالفان که مخالف هرگونه توافق هستند، پس احتمالأ به دنبال چه چیزی هستند. احتمالأ آن‌ها نیز می‌دانند که برای رسیدن به تمام آنچه که می‌خواهند نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت.
 
ادامه مطلب ...

فاجعه تجزیه عراق

بارزانی خیال خام استقلال را در سر می‌پروراند
اوباما و بایدن بار دیگر بر تعهد خود به حمایت از عراقی یکپارچه و دموکرات تاکید کردند. اما آیا اینها برای متقاعد کردن بارزانی و شمار فزاینده سنی‌های عراقی به خودداری از تلاش برای استقلال، کافی خواهد بود؟
 
ادامه مطلب ...

حلقه سدیری‌ها کامل شد --عربستان در گرداب درگیری خانوادگی

محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر اسبق ایران در عربستان در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به تغییرات در نظام حاکمیتی عربستان پرداخته است.
 
ادامه مطلب ...

هاشمی، دانشگاه و یک اتفاق معنادار

دیروز دانشگاه امیر کبیر با حضور و سخنرانی آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی در جمع دانشگاهیان، کانون چند اتفاق خاص و خبرساز و البته سابقه دار و یک اتفاق عجیب، معنادار و کم سابقه بود. اینکه پس از چند سال رکود و سکون سیاسی در دانشگاهها، در ادامه تحولات یکی دو ساله اخیر، باردیگر دانشگاه به محلی برای بیان دیدگاههای مخالف و موافق بدل شود، اگرچه خبرساز است اما چیز عجیب و غریبی نیست؛ چرا که دانشگاه عجیب، دانشگاه ساکت و ساکن و به دور از نشاط سیاسی است. به خصوص که با وجود آرای موافق و مخالف داخلی، دیپلمات های کشورمان در میانه حساس ترین مقطع از مذاکرات هسته ای با قدرت های غربی قرار گرفته باشند و عرصه سیاسی کشور هم در آستانه انتخابات مهم مجلس دهم باشد.
 
ادامه مطلب ...

نشست کمپ دیوید ؛ نتایج و پیامدهای آن

نشست کمپ دیوید ؛ نتایج و پیامدهای آن


با بیانیه پایانی نشست یک روزه کمپ دیوید و اعلام رضایت کشورهای عربی از نتیجه توافق هسته ای با ایران، این دیگر تنها رژیم دست راستی نتانیاهو در اسراییل است که مخالف توافق هسته ای با ایران است.





  ادامه مطلب ...

نفت و بحران خاورمیانه!

نفت و بحران در خاورمیانه دوقلویی هستند که بیش از 70 سال است با هم تاریخ خاورمیانه را رقم زده‌اند. به طوری که معادله نفت و بحران برای کشورهای این منطقه شاکله مدیریتی اغلب دولت‌ها را رقم زده است. مردم خاورمیانه 70 سال است که نفت می‌فروشند و نفت عمده‌ترین کالای سرمایه‌ای آنها است. درحالی که دلارهای نفتی یا صرف خرید تسلیحات نظامی از کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) شده است و یا در چرخه فسادهای مالی و سیاسی حاکمیت‌ها تلف گردیده و مهمتر از آن بخش بزرگی از همین درآمدهای نفتی مخارج سنگین بحران‌ها را تأمین کرده است. نفت در این منطقه فروخته می‌شود تا هزینه‌های بحران‌های تحویل گرفته شده تأمین گردد.

  ادامه مطلب ...

تکه ‌تکه کردن خانواده با قیچی اینترنت و ماهواره

 تکه ‌تکه کردن خانواده با قیچی اینترنت و ماهواره

مردی که اسیر شبکه ‏های ماهواره‎ای یا ارتباط غیرشرعی با نامحرم در قالب شبکه‎های اجتماعی و اینترنت می‎شود چگونه می‎تواند وفاداری به همسر و بنیان خانواده را به نمایش بگذارد؟





  ادامه مطلب ...

خیز بلند علوی ها برای تصاحب کرسی های پارلمان ترکیه

رقبای حزب عدالت و توسعه شگفتی ساز می شوند؟

حضور علوی ها به اندازه ای پررنگ است که بسیاری از ناظران انتخاباتی انتظار دارند حداقل 68 نفر از نامزدهای آنها بتوانند وارد پارلمان جدید ترکیه شوند و پیروزی بزرگی را رقم بزنند. 

  ادامه مطلب ...

عبادی دست به دامن روسیه می‌شود

بعد از خودداری امریکا در دادن سلاح‌های مورد نیاز ارتش عراق
سفر عبادی به مسکو برای یافتن راه حلی برای امکان رفع نواقص تسلیحاتی و مهمات نظامی نیروهای عراقی از طریق عقد قراردادهای جدید با طرف روسی است.  
ادامه مطلب ...

مردم دنبال کالای خارجی نیستند، اما حیای تولید کننده کجاست؟!

اما اتفاقی که افتاد این بود که نه تولیدکننده ها دل مردم را به دست آوردند و نه سلیقه مردم تغییر کرد. اما تعرفه ها و بخش نامه ها همچنان برقرارند و از وزارتخانه به اداره ها و سازمان ها ابلاغ می شوند و مُهر می خورند تا اجرا شوند.
 
ادامه مطلب ...

تجزیه عراق؛ مساله‌ای فراعراقی

دکتر جعفر حق‌پناه استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل منطقه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به مساله تجزیه عراق و پیامد آن پرداخته است
 
ادامه مطلب ...

چالش‌های انتخاب کامرون برای اتحادیه اروپا

کارل بیلت، وزیر خارجه اسبق سوئد می نویسد: در مقطع کنونی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌‌دهندگان انگلیسی به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای می‌دهند. بنابراین هیچ کس نباید درباره خطرات رفراندوم عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دچار توهم شود.
 
ادامه مطلب ...