نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

بختک مصرف گرایی روی روح جامعه!

 تولید در بسیاری از جوامع توسعه یافته به شاکله اصلی جامعه تبدیل شده در حالی که در جوامع اسلامی روح مصرف به طور فزاینده ای نهادینه شده است.

 


  ادامه مطلب ...

محمدمهدی به‌ کیش:ریشه فقر مردم در سیاست‌های نامناسب نهفته است

سابقه آزادسازی اقتصادی در جهان به پیش از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. در واقع جنگ اول جهانی و تأسیس اتحاد جماهیر شوروی به‌عنوان عکس‌العملی در مقابل بازشدن اقتصادها دانسته می‌شود. به این خاطر اقتصاد کشورها بین دو جنگ جهانی تقریبا به اقتصادهای بسته تبدیل شد، اما در نهایت کشورهای غربی بعد از جنگ جهانی دوم متوجه شدند متمرکزشدن اقتصادها درآمدهایشان را کم کرده است. بنابراین تصمیم به بازگشت به آزادی اقتصادی گرفتند
 
ادامه مطلب ...

پساتوافق

سیدعلی خرم

تا هفته قبل و اجلاس کارشناسی، همه‌چیز ردیف شده بود که مذاکرات تا 9 ژوئیه به نتیجه برد- برد برسد اما با ورود وزرای خارجه به وین صحنه تغییر کرد. در همان فاصله، وزرای خارجه ایران و آمریکا در کنار اجلاس کارشناسی که برای نگارش متن برنامه جامع هسته‌ای ایران تشکیل شده بود به ملاقات و مشورت پرداختند و این ملاقات‌ها حاکی از توافق اصولی و روی همه مسائل و تنگناهای مذاکرات هسته‌ای بود.

  ادامه مطلب ...

خروج یونان از یورو، ورود به سقوط؟

اصلاحاتی که می‌تواند آتن را نجات دهد
اگر یونان از اروپا فرمان نبَرد، دوران کاملاً جدیدی شروع می‌شود که در آن یک کشور عضو، از اتحادیه پولی یورو خارج خواهد شد. بسیاری پیش بینی می‌کنند اگر یونان دست به این اقدام بزند، اقتصادش بیش از پیش سقوط خواهد کرد.
 
ادامه مطلب ...

عربستان با نفت به توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد

ترس سعودی‌ها از ایران پسا تحریم
عربستان امیدواربود تا توافق به دست نیاید و موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران پس از آن تقویت نشود.
 
ادامه مطلب ...

نوکیسه‌ها، خطر جدی آینده ایران

گفتگو با ناصر فکوهی - برای اینکه در یک جامعه کنش‌های سیاسی جدی ایجاد شود و رشد یابد، نیازمند بستر مناسب برای توسعه این کنش‌ها هستیم. این بستر شامل مطبوعات و فعالیت آزادانه احزاب و توسعه و تعمیق نهادهای مدنی است. به نظر می‌رسد مردم کشور ما بیشتر از اینکه واجد کنش‌های سیاسی باشند، سیاست‌زده‌اند و هر امری در ایران بلافاصله به موضوعی سیاسی بدل می‌شود.
 
ادامه مطلب ...

تخیلگرائی سیاستمداران

اینشتین می گوید "اگر می خواهید درباره روشهایی که فیزیکدانان به کار می برند چیزی از آنان فرا بگیرید، از من بشنوید و به این اصل پابند بمانید: «به حرفهایشان گوش ندهید، به کارهایشان توجه کنید.» در نظر کسی که در این پهنه کاشف است، فراورده های نیروی تخیلش چنان طبیعی و ضروری می نماید که آنها را عین واقعیت می شمارد و نه آفریده های فکرش، و دوست دارد که دیگران هم چنین تصور کنند.
 
ادامه مطلب ...

اسرائیل خود را آماده جنگ با حزب الله می‌کند

به رغم کاهش شدید بودجه نظامی
رسانه‌های اسرائیلی اخیرا فاش کردند که نیروهای نظامی اسرائیلی به تازگی آموزش‌های سنگین زمینی‌ و هوایی را در محیط‌های نزدیک به آب و هوای جغرافیایی لبنان آموزش می‌بینند.
 
ادامه مطلب ...

یک تامل/ درس هایی از شکست عربستان برای نیروهای مرزبانی کشور

حملات سنگین نیروی هوایی سلطنتی عربستان به مواضع ارتش یمن و شبه نظامیان حوثی پاسخی جدی در پی داشته است.

  ادامه مطلب ...

کردها و فرمول همه چیز منهای دولت

تشکیل دولت مستقل کُردی چقدر جدی است؟
محمدعلی دستمالی کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی جایگاه کردها در معادلات آینده منطقه پرداخته است.
 
ادامه مطلب ...

زنی که میراث اوباما را نجات می‌دهد

نبرد دموکرات‌ها بر سر توافق با ایران
در مجلس نمایندگان پلوسی نیاز به کسب 145 رای نمایندگان دموکرات دارد تا وتوی رئیس‌جمهور باقی بماند. موفقیت پلوسی در این زمینه مرگ و زندگی بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اوباما را تعیین می کند.
 
ادامه مطلب ...

متحد دیروز ایران و حامی فعلی داعش

بازی جدیدی که گلبدین حکمتیار آغاز کرده است
حکمتیار حامیانش در حزب اسلامی را دعوت به حمایت از داعش در مقابله با طالبان کرده است. این اولین باری است که یک گروه شورشی افغانی به طور رسمی از داعش اعلام حمایت می‌کند.
 
ادامه مطلب ...

مجله فوربز: توافق هسته‌ای ایران چگونه بر بهای نفت تاثیر خواهد گذاشت؟

یک نشریه اقتصادی آمریکایی پرسید: توافق هسته‌ای ایران چگونه بر بهای نفت تاثیر خواهد گذاشت؟

مجله اقتصادی فوربز، چاپ آمریکا روز شنبه در مقاله‌ای به قلم ترفیس تیم (Trefis Team) نوشت: ایران اولین کشور خاورمیانه (غرب آسیا ) بود که کشف نفت را در خاک خود گزارش داد. شرکت آنگلو-پرشین (انگلیسی-ایرانی) که امروزه به شرکت بی‌پی (بریتیش پترولیوم) شناخته می‌شود، در سال 1908 میلادی برای اولین بار توانست در ایران یک میدان نفتی را کشف و نفت خام را از آن استخراج کند.

  ادامه مطلب ...

تسلیم تاریخی!

کلی آیوتی( Kelly Ayotte )عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت:توافق با ایران یک تسلیم تاریخی است.

  ادامه مطلب ...

چاره مجازی برای بحران واقعی!

بحران آب موضوع روز کاربران شبکه های اجتماعی

حالا دیگر صحبت از تبعات مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی مجازی و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی ظاهرا قدیمی شده است. استفاده از این تکنولوژی‌ها و تأثیراتی که آنها در دنیای واقعی می‌گذارند آنها را به یکی از واقعیت‌های روز که اهمیت زیادی هم دارند، تبدیل کرده است.

  ادامه مطلب ...

رابطه دولت-ملت

امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه  دوم براساس «عقد» و «قرارداد» بنا شده است.

  ادامه مطلب ...

ایران سیاست نگاه به شرق را دنبال می‌کند

تهران به دنبال توازن استراتژیک
ایران به طور استراتژیک دیپلماسی خودش را از طریق بهبود رابطه با غرب و گسترش روابط با شرق تقویت کرده است. سفر روحانی به اوفا گام دیگری در این راستا بود، این درحالی بود که ظریف در وین حضور داشت و مشغول کار بر روی قسمت دیگر این استراتژی بود.
 
ادامه مطلب ...

شبیه‌ترین روشنفکر ایرانی به سعدی

جهان فکری اسلامی ندوشن درگفت‌وگو با مصطفی ملکیان
نودسالگی دکتر محمد علی اسلامی ندوشن، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و روشنفکر نامدار کشورمان، مناسبت خوبی بود تا در گفت‌وگویی با مصطفی ملکیان (نظریه پرداز عقلانیت و معنویت) به ویژگی‌های فکری و اخلاقی دکتر اسلامی ندوشن بپردازیم. نویسنده‌ای که با آثاری همچون؛ زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، داستان داستان‌ها، ایران را از یاد نبریم، سخن‌ها را بشنویم، ایران چه حرفی برای گفتن دارد، مرزهای ناپیدا، ایران و تنهایی‌اش، تأملی در حافظ، چهار سخنگوی وجدان ایران و... برای مردم و بویژه دوستداران فرهنگ و اندیشه، چهره‌ای شناخته شده است. نویسنده‌ای شریف که به تعبیر خودش از دو چیز پرهیز داشته‌:«یکی جلب نظر خواننده یا حرف‌زدن بر وفق خوشایند او، دیگری جلب عنایت ارباب قدرت» در ادامه گزارشی از گفت‌وگویی که با مصطفی ملکیان انجام داده‌ام پیش روی خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد.
 
ادامه مطلب ...

صنعت چرم و گرفتاری های آن

صنعت چرم کشور با وجود مزیت بسیار بالا در استحصال پوست گاو و گوسفند و جایگاه ایران در دنیا -بدلیل بی توجهی دستگاههای مسئول در رفع نارسایی ها و ایجاد زیرساخت های لازم و عدم حمایت کافی از این بخش- طی سه دهه گذشته ضعیف تر و برخی از واحدهای بزرگ و صاحب نام این صنعت ورشکسته و یا تعطیل شده اند.
 
ادامه مطلب ...

موانع سیاسی و روانی لغو تحریم‌ها

شرکت‌های غربی با خیال راحت به تهران می‌آیند؟
مخالفت کنگره آمریکا برداشته شدن تحریم ها و ترس شرکت های خارجی از بازگشت مجدد تحریم ها دو عاملی هستند که ممکن است شکوفایی اقتصاد ایران را در دوران پساتحریم تحت تأثیر قرار دهند.
 
ادامه مطلب ...