نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

برادر! حرمت صف‌شکنان را نشکن

لیلا علیپور: برادر بسیجی! دیروز در میدان بهارستان میتینیگ سیاسی برگزار کردی. شان صاحب مجلس را حفظ نکردی. مراسم بدرقه شهدایی که متعلق به من غیرچادری هم هستند را بدل به محلی برای تسویه حساب سیاسی کردی...
 
ادامه مطلب ...

باند یا حزب؟

محمدحسین فرهنگی

اول باید بدانیم احزاب تا چه اندازه در فضای سیاسی کشور موثر عمل می‌کنند و تا چه اندازه برای رشد و پیشرفت ایران دارای نقش هستند. اگر به این پرسش پاسخ مناسب دهیم آنگاه می‌توانیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که احزاب فعال در کشور با اقتصاد چگونه برخورد می‌کنند و این موضوع تا چه اندازه در مباحث و تحلیل‌هایشان جای دارد.

  ادامه مطلب ...

داعش، قیچی تجزیه‌طلبان

چرا جامعه جهانی ساکت است؟
اکنون بعد از گذشت یک سال از حمله داعش به عراق و تصرف بخش عمده‌ای از خاک سوریه، داعش برای دیگر کشورهای منطقه نیز خط و نشان می‌کشد.
 
ادامه مطلب ...

آقایان لیبی را دریابید!

در سایه پیشر‌وی‌های داعش
مکرم محمد احمد می‌نویسد: بیم آن می‌رود جاه‌طلبی‌های داعش به مناطقی از مالی و چاد و نیجریه نیز برسد که در آن صورت اقدام به تشکیل جبهه‌ای یک پارچه با جریان تروریستی بوکوحرام خواهد کرد!
 
ادامه مطلب ...

اندر تفاوت دفاع کردن و مسوولیت پذیرفتن

سروش بامداد

دفتر محمود احمدی نژاد در واکنش به بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی او در دوران ریاست جمهوری اطلاعیه ای صادر و در آن تصریح کرده است:  «رییس جمهور دوره های نهم و دهم، براساس مبانی اخلاقی و انسانی، دفاع از حق و حقیقت را وظیفه خود می داند و به طور قاطع از پاکی، پاک دستی و حقانیت جناب آقای بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.»

  ادامه مطلب ...

دلارهای نفتی که به جای توسعه اختلاس آورد!

مقایسه 1350تا1354 با سال‌‌های 1384تا1392

درآمد ناشی از فروش نفت هشت ساله احمدی‌نژاد از 31 سال بعد از انقلاب بیشتر بوده است. یعنی 57‌درصد درآمدهای نفتی کشور ایران بعد از انقلاب در دو دولت احمدی‌نژاد تجمیع شده بود...

  ادامه مطلب ...

چرا اقتصاد ایران این‌قدر غیرمجاز دارد؟

6 هزار موسسه مالی، 6 هزار صرافی، 8 هزار واحد صنفی، 600 موسسه کرایه اتومبیل و 300 لیزینگ به‌صورت غیرمجاز در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند، بدون آنکه مانعی جدی بر سر راه فعالیت آنها وجود داشته باشد. دلیل رشد غیرمجوزها در فضای اقتصاد ایران چیست؟
 
ادامه مطلب ...

فساد سیستماتیک در اقتصاد ایران

بحث درباره فساد اقتصادی مقوله تازه‌یی نیست و به‌دلیل فراگیر بودن از مسوولان دولتی گرفته تا توده مردم همه درباره آن حرف می‌زنند اما بررسی این پدیده با رویکرد جامعه‌شناسانه اتفاق تازه‌یی است که در کارگروه جامعه‌شناسی فساد به همت انجمن جامعه‌شناسان ایران به آن پرداخته شده است.
 
ادامه مطلب ...

بقایی؛ انتهای یک جریان یا آغاز یک حرکت؟

رضا بردستانی - برخورد ساده انگارانه با بازداشت معاون اجرایی رئیس دولتین نهم و دهم آن قدر دردآور است که هیچ گونه تحلیلی را به خود راه نمی‌دهد. برخی سکوت‌ها و برخی جا خالی دادن‌ها و برخی تجاهل‌ها مردم را به اندازه کافی مبهوت و عصبانی کرده است اما این ساده انگاری ریشه در انفعال یا تسلیم‌بودن ندارد بلکه ریشه در واقعیت‌هایی دارد که می‌دانند و دم نمی‌زنند! بقایی به طور قطع یکی از مهره‌های شاخص در دولت عدالت محور بوده که حالا با هزاران حرف و حدیث، در بند و بست قانون و عدالتی که هشت سال و‌ اندی!
 
ادامه مطلب ...

عنصر عدل و عقل در «نائب الامام»

بسمه تعالی

1ـ رابطه «اسم» با «مسمّی» در وعاء حقائق ضروری است مانند اسماء حسنای الهی، امّادر نام گذاری ها در عالم اعتبار چنین ضرورتی دیده نمی شود لذاگاه بین «اسم» و «مسمّی» تغایر و تخالف هم دیده می شود.

  ادامه مطلب ...

شکاف ساختاری و محتوایی نظام نظارتی زمینه ساز فساد

کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور تحلیل کردند

«در میان نظام‌های نظارتی و نظام اداری ایران از سه بعد ساختاری، محتوایی و زمینه‌‌ای، شکافی عمیق به چشم می‌‌خورد که موجب ایجاد فساد در سیستم اداری شده است.» این بخشی از نتیجه‌گیری است که غلامعلی سلامت‌منش و وحید قاسمیان کارشناسان اداره کل بازرسی سمنان به آن رسیده و در مقاله خوئد که در «آیینه بازرسی» شماره ۶۷ درجه شده گزارش داده‌اند.

  ادامه مطلب ...

دو سالانه سیاست‌های دکتر روحانی

دو سال قبل، حسن روحانی، براساس انتظاراتی در ایران و درجهان بر سر کار آمد. در ایران، نگرانی‌هایی جدی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی و در حوزه اقتصاد کشور وجود داشت.
 
ادامه مطلب ...

دروزی‌ها در دو راهی جنگ یا خویشتنداری

زلزله‌ای‌ سیاسی که سوریه و لبنان را در نوردیده است
صدای مخالفت با آن‌چه "تقیه سیاسی" می‌خوانند در درون طایفه دروزی روز به روز بلندتر می‌شود، آنها همه گروه‌های تکفیری را رد می‌کنند و می‌گویند هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد.
 
ادامه مطلب ...

جیب مردم با دلواپسی پر نمی‌شود

از قدرت خرید تا درآمد سرانه ایرانیان؛
دلواپسانی که تاکید می کنند در شرایط تحریم هم کشور "اداره شده"، صرفا به "زنده بودن" و ادامه حیات نباتی ایرانیان توجه دارند و آنرا اداره شدن می نامند. اما دیدگاهی که بر توسعه کشور پافشاری می کنند در کنار "زنده بودن"، به "زندگی کردن" و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تاکید دارد.
 
ادامه مطلب ...

رسانه و خشونت؛بازدارنده یا تشدید کننده؟

علیرضا خامسیان:خشونت رسانه‌اى واژه‌اى است که در چند دهه اخیر وارد ادبیات رسانه‌ها شده است، اما در چند سال اخیر استفاده از آن رواج بسیارى یافته است. بى شک فناورى هاى ارتباطى و سرگرمى‌هاى رسانه‌اى نوین در گسترش این مفهوم تاثیرات بسیارى داشته‌اند.
 
ادامه مطلب ...

بانک‌ها چقدر در مشکلات اقتصاد مقصرند؟

بانک‌ها به‌عنوان بنگاه‌هایی که درآمدشان از محل دریافت سپرده‌ها و سود حاصل از تخصیص تسهیلات تأمین می‌شود در ایران با این اتهام قدیمی مواجه هستند که در اجرای هر دو مسئولیت خود چندان موفق نیستند و به عبارت دیگر کارنامه آنها در هر دو حوزه قابل قبول نیست.



 
ادامه مطلب ...

عربستان در شوک جدایی پاکستان

اسلام‌آباد به ریاض احتیاج ندارد؟
در آستانه توافق اتمی میان تهران و قدرت‌های جهانی، روابط پاکستان و عربستان سعودی به گرمی سابق نیست. اسلام‌آباد نه تنها به پایان تحریم‌های ایران برای گسترش روابط اقتصادی امید بسته است، بلکه گوشه چشمی به چین دارد تا بدیلی برای عربستان باشد.
 
ادامه مطلب ...

صنعت بیمه پس از تحریم

صنعت بیمه یکی از صنایع دارای اثرات گسترده و بعضا ناپیدا بر اقتصاد و بویژه تجارت بین الملل است. این صنعت یکی از معدود صنعت هایی است که بسرعت قابلیت جهانی شدن را داراست.
 
ادامه مطلب ...

بقایی و تئوری قدرت برای بقای ثروت

احمد غلامی

این حکایت خیلی تکراری است، اما حتی بعضی حکایت‌های تکراری هم به تکرار شنیدنش می‌ارزد. روزی خبرنگاری از برنارد شاو،‌ نویسنده‌ طناز انگلیسی می‌پرسد: «شما برای چه می‌نویسید؟» و برنارد شاو به صراحت جواب می‌دهد: «برای پول». برنارد شاو که می‌داند این جواب صریح و قاطع و دور از انتظار در زمان و فضای آرمانی آن روزگار چندان به مزاج خبرنگار خوش نیامده از او می‎پرسد: «شما برای چه می‌نویسید؟» خبرنگار که انگار چیزی در گلویش مانده می‌گوید: «برای انسانیت». برنارد شاو می‌گوید: «خب، معمولا آدم برای چیزی می‌نویسد که ندارد. من پول ندارم».

 


 

حیرت‌انگیز نیست که پای نزدیکان و مدیران دولت احمدی‌نژاد به دلایل مالی،‌ حقوقی و سوءمدیریت به زندان باز شده است. آنها از چیزی می‌نوشتند و حرف می‌زدند که نداشتند. «روحیه مهرورزی، رایحه خوش خدمت و ایضا پاک‌دستی.»این‌طور که پیش می‌رود، حمید بقایی نه اولین نفر و نه آخرین نفر از مدیران احمدی‌نژاد است که احضار و احتمالا زندانی خواهد شد، اما این حیرت‌انگیز است که دولت احمدی‌نژاد بیش از هر دولت دیگری در مظان اتهام قرار گرفته و مجرم شناخته شده است. واقعا بی‌انصافی است همه تقصیر این وقایع را به گردن احمدی‌نژاد و دولتش بیندازیم. بالاخره آنچه بدیهی است فضای سیاست داخلی ایران است که مستعد پرورش و بروز این‌گونه خلاقیت‌هاست.
در سازوکار سیاست داخلی ایران چه شکاف‌هایی پدید آمده است که منجر به بروز این دست‌درازی‌ها می‌شود؟ این را نمی‌شود نادیده گرفت که «دولت ایرانی» به‌عنوان مجری سیاست ملت نسبت به دولت‌های دیگر بعضا در منطقه و قطعا در جهان اول از اختیارات کمتری برخوردار است؛ یعنی تئوری «فسادانگیزی قدرت مطلق» درباره دولت‌های ایران چندان صادق نیست. چون در دولت‌های ایران موازنه قدرت به گونه‌ای است که حتی نوعی ناکارآمدی ایجاد می‌کند. البته این اتفاق در دولت احمدی‌نژاد را می‌شود به گردن گران‌شدن‌ نفت انداخت. بشکه‌ای‌ ١٢٠ دلار،‌ پولی است که در هر دولتی می‌تواند زلزله فساد ایجاد کند و شاید خیلی به پاک‌دستی و کج‌دستی هم ربطی نداشته باشد. به‌خصوص اینکه آدمی بیشتر تمایل به شر دارد و به همین دلیل هم بیش از آنکه به پاک‌دستی فکر کند، کج‌ دست است. به‌‌ویژه در کشورهای نفتی که حفره‌های بسیاری برای دستیابی و رسیدن به این گنج‌های بادآورده آدمی را وسوسه می‌کند.

اما آنچه نکته اساسی‌تر است و می‌شود آن را به‌عنوان نوع نگاه دیگر مطرح کرد این است که در ایران راه رفت‌وبرگشت قدرت و ثروت مسیری متفاوت با دیگر جاهای دنیا طی می‌کند. به بیان ساده‌تر، این‌قدر که قدرت مجرای برخورداری از ثروت است، ثروت در معادلات قدرت نقش ندارد.
در کشورهای سرمایه‌داری ثروت می‌تواند به قدرت تبدیل و در بازتاب بیرونی آن سپس به تأسیس حزبی سیاسی منجر شود. ثروتی که منشأ اثرگذاری در بدنه دولت‌ها و سیاست است، آن‌هم به شکل کاملا روشن و شفاف. البته در جهان‌هایی که دموکراسی در آنها نهادینه شده. اما مسیر کسب و انباشت ثروت در ایران به برخورداری از قدرت منجر نمی‌شود و کاملا برعکس، همواره هستند کسانی که می‌کوشند به قدرت برسند و از بلندای نردبان قدرت به‌راحتی بتوانند از شاخه‌های این درخت، میوه‌های ثروت بچینند.

شاید بی‌دلیل نباشد هرکسی که نسبتی با سیاست دارد، دغدغه‌اش بالارفتن از نردبان قدرت است. آن‌هم نه به عشق سیاست، بلکه به عشق رسیدن به ثروت و منتفع‌شدن از سفره‌های نفتی که در نهاد‌های دولتی پهن است. حالا حکایت بقایی، بقای همین سیاست است. سیاستِ از قدرت به ثروت رسیدن که دولت احمدی‌نژاد مظهر و آینه تمام‌نمای آن بود.

نظرنیوز

عربستان و سلاح هسته‌ای: نتوانستن یا نخواستن؟

حقایقی که فرید زکریا نادیده گرفت
نوشته یازدهم ژوئن فرید زکریا در روزنامه واشنگتن پست در مورد ناتوانی عربستان سعودی در دستیابی به سلاح هسته‌ای به بحث‌های زیادی دامن زده است. جفری لوییس، کارشناس آمریکایی مرکز جیمز مارتین که در حوزه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای فعالیت می‌کند، به زکریا پاسخ داده است.
 
ادامه مطلب ...