نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

ما یک ملت مذهبی هستیم؛ آیا چنین هستیم؟ --پارسینه

* سید کمال‌الدین دعائی

فارغ از آمارهای شناس‌نامه‌ای، آن‌چه سبب می‌شود تا یک جامعه دینی و مذهبی خوانده شود کدام است؟ آیا دین‌ورزی افراد یک جامعه، صرفا در برپایی مناسک فردی یا اجتماعی دینی منحصر است؟


این سؤالات، منشأ دغدغه‌ای است که Bernard Starr را واداشته است تا با یادداشتی مستند به اسناد منتشره از سوی ارگان‌های دولتی، به کمّ و کیف مذهبی بودن ملت آمریکا بپردازد. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ روان‌شناسی رشدی و آموزشی و استاد بروکلین کالج در دانشگاه نیویورک است. سوابق فعالیت‌های او، از تحقیقات علمی تا تألیف کتب و مقالات فراوان و سردبیری نشریات، و نیز اجرای مستندهای تلویزیونی و کسب جوایز رسانه‌ای را شامل می‌شود.

«ما یک ملت مذهبی هستیم؛ آیا چنین هستیم؟» این عنوان یادداشت او در وبلاگ خبری «هافینگتون پست» است. فکر مرکزی این نوشته، توجه به مسئلهٔ عدالت اجتماعی در تعامل با امر دین‌داری شهروندان یک جامعه است و نویسنده از این ره‌گذر، مدّعای تدیّن جامعه‌ٔ مثالی آمریکا را به چالش کشیده است.

ذیلا، ترجمهٔ این یادداشت به حضور مخاطبان پایگاه خبری‌تحلیلی پارسینه تقدیم می‌شود.
***

سابقا روزنامه‌نگاری نظر «مهاتما گاندی» را دربارهٔ تمدن غربی پرسیده بود. پاسخ او چنین بود: "ایدهٔ خوبی است، بایستی آن را بیازمایند." به‌طور مشابه، ما نیز ممکن است پیروان ادیان جهانی را ترغیب کنیم که: "اصول اخلاقی خوبی دارید، باید آن‌ها را در زندگی اجرا کنید."

نظرسنجی‌های موثق حکایت از آن دارند که آمریکا یکی از مذهبی‌ترین ملت‌ها در دنیای صنعتی است. بیش از 90درصد از جمعیت ما می‌گویند که به خدا ایمان دارند، و به‌طور منظم نماز به جا می‌آورند.

«جیمیز» [یکی از حواریون مسیح] در رسالهٔ عهد جدیدش دیدگاه مسیحیت را چنین بیان می‌کند که: "ایمان بدون عمل، مرده است." همین‌طور، یهودیت به دنبال «ثواب» است و اسلام هم بر عمل خیر تأکید می‌کند. این احساسات چگونه به زبان عمل ترجمه می‌شود؟ بیایید نگاهی داشته باشیم به کارنامهٔ رفتار مذهبی‌مان.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
آمریکا غنی‌ترین ملت است. با این‌حال، ادارهٔ آمار گزارش می‌دهد که 45میلیون آمریکایی در فقر زندگی می‌کنند. این آمار شامل یک کودک از هر پنج کودک می‌شود.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
طبق گزارش سازمان توسعه و تعاون اقتصادی، نرخ فقر ایالات متحده رتبهٔ سوم را در بدترین وضع میان کشورهای توسعه‌یافته حائز است. جمعیت‌شناسان می‌گویند که نرخ فقر در سال جاری از 13.2درصد به 15 درصد افزایش خواهد یافت که بالاترین میزان از زمان آغاز محاسبهٔ وضعیت فقر در سال 1959 خواهد بود. چهل میلیون آمریکایی تحت پوشش کمک‌های غذایی دولتی قرار دارند و انتظار می‌رود که این میزان در سال 2011 به چهل و سه میلیون افزایش یابد.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
طبق گزارش ادارهٔ آمار، 19میلیون از مردم آمریکا در سال 2008 در میان خانواده‌‌های کارگر فقیر زندگی کرده‌اند. شبکهٔ «تغذیهٔ آمریکا» گزارش داد که 36درصد از خانواده‌های عضو این شبکه حداقل یک نفر بزرگ‌سال کارگر داشته‌اند. جمعیت در حال افزایش کارگران فقیر کشور ما غالبا باید بین بنزین برای رسیدن به محل کار و غذا برای خانواده‌هایشان دست به انتخاب بزنند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
«مرکز ملی حقوقی بی‌خانمانی و فقر» تخمین می‌زند که بین 700٫000 تا 2میلیون نفر، هر شب را بدون سرپناه سر می‌کنند. طبقهٔ جدیدی در آمریکا شکل گرفته است: کارگران بی‌خانمان.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
سال‌مندان فقیر و دیگر مهترانی که درامد ثابت دارند، غالبا مجبور می‌شوند که بین غذا و دارو دست به انتخاب بزنند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
گزارش «دپارتمان کشاورزی ایالت متحده»، گرسنگی بین خانواده‌های آمریکایی در پنج‌سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
هر روزه، رستوران‌های آمریکایی بیش از 6هزار تن غذا و نیز فروش‌گاه‌های خواروبار حدود سی میلیون پوند مواد غذایی را به دور می‌ریزند. پروژهٔ اتلاف غذایی در «دپارتمان کشاورزی ایالات متحده» تخمین می‌زند که آمریکایی‌ها هر سال 25.9میلیون تن غذا را به دور می‌ریزند. چیزی مشوب‌کننده‌تر: یک تحقیق در دانشگاه آریزونا گزارش می‌دهد که 40 تا 50 درصد از مواد غذایی آمادهٔ برداشت، هرگز خورده نمی‌شوند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
ما صاحب به‌ترین تکنولوژی پزشکی و ظرفیت درمانی در دنیا هستیم؛ با این‌حال سازمان جهان بهداشت، ایالات متحده را حائز رتبهٔ 37 در ارتقای سیستم بهداشتی می‌داند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
آخرین گزارش پیرامون «امید به زندگی» نشان می‌دهد که سقوطی کوچک باعث شده است که ایالات متحده حتی از رتبهٔ 49 که بیان‌گر وضعیت فعلی در میان ملت‌های دنیا‌ست، در وضع بدتری قرار بگیرد. یک تحقیق در دانشگاه کلمبیا این تنزل ما را از رتبهٔ 11 در سال 1950 تا رتبهٔ بسیار پایین‌تر کنونی، به سیستم بهداشتی نابسندهٔ ما مربوط می‌داند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
نرخ حداقل دست‌مزد کنونی به میزان 7.25دلار که از میزان 5.15دلار در چهار سال پیش افزایش یافته است، کماکان خانواده‌ها را در نزدیکی خطر فقر نگه می‌دارد. فرانسه، ایرلند، لوگزامبورگ، هلند، انگلستان و بسیاری ملت‌های دیگر، نرخ حداقل دست‌مزد بالاتری از ما دارند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
آخرین آمار نشان از آن دارد که شکاف بین طبقات مرفه و فقیر به وسیع‌ترین میزان خود رسیده است. 20درصد از کارمندانی که هرسال بیش از 100هزار دلار درآمد دارند، 49.4 درصد از درامد کل را از آن خود می‌کنند در مقایسه با 3.4 درصد که توسط 20درصد پایین جامعه کسب می‌شود. یک درصد ثروت‌مند، بیش از 20درصد از درآمد کل را در جیب می‌گذارند که بیش از کل میزانی است که توسط 50درصد پایینی حاصل می‌شود.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
ثروت‌مندترین بخش جامعه، با چنگ و دندان برای تخفیف در مالیات‌ها و معافیت مالیاتی تلاش می‌کنند، در حالی‌که بی‌کاری، فقر، بی‌خانمانی و گرسنگی بر آمریکا حکم‌فرما است.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
در سال 1994، یک میلیون بی‌گناه در کشور «رواندا» قتل‌عام شدند؛ ما تماشا کردیم و هیچ اقدامی نکردیم. مشابها، کوچک‌ترین اقدامی برای توقف نسل‌کشی در «دارفور» انجام ندادیم. سودان به زودی رفراندومی برای تقسیم کشورش به دو بخش شمالی و جنوبی خواهد داشت. مفسران متعدد، جنگ داخلی قریب‌الوقوعی را پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند به قتل‌عام و کشتار بیش‌تر منتج شود. آیا آمریکا در زمینهٔ مسائل انسان‌دوستانه پادرمیانی خواهد کرد؟ تاریخ پاسخ مثبتی را پیش روی ما نمی‌نهد.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
دست‌کم 59 موزهٔ هلوکاست در آمریکا وجود دارد که به افزایش آگاهی پیرامون نژادستیزی نازی‌ها و برای جلوگیری از وقوع فجایع و اتفاقات مشابه اختصاص یافته‌اند. به این میزان، موزه‌های متعدد هلوکاست در سراسر دنیا را اضافه کنید. با این‌ وجود، جنایت، قتل عام، و دیگر قساوت‌ها هم‌چون تجارت برده‌های جنسی پابرجا هستند. چه کسی گوش می‌کند، چه کسی آگاه می‌شود؟ چه کسی اقدام می‌کند؟

ما یک ملت مذهبی هستیم:
آمریکایی‌ها 5درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند و 25درصد از میزان جهانی آلودگی دی‌اکسید کربن را تولید می‌کنند، که باعث افزایش دمای کرهٔ زمین (اثر گل‌خانه‌ای) به درجه‌های خطر‌ناک می‌شود.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
دانش‌مندان هشدار می‌دهند که ساعت رستاخیز محیط زیستی در حال تیک‌تاک است. توده‌های شناور یخ در حال شکستن و پراکنده شدن هستند و پیش روی چشمان ما ذوب می‌شوند، جزایری را آشکار می‌کنند که هرگز ندیده‌ بودیم. ما این‌ها را مشاهده می‌کنیم و مناقشه می‌کنیم، اما کوچک‌ترین اقدامی برای حفظ محیط‌زیست برای خودمان و نسل‌های آینده نمی‌کنیم. گستاخی‌مان سبب می‌شود که فراموش‌ کنیم که ما میهمانانی هستیم بر روی یک صخره‌ٔ سنگی شناور -در میان کهکشان بی‌نهایت صخره‌ها- که به طور منحصربه‌فردی حیات را در تعادلی حساس بین نیروهای طبیعی و مرموز حفظ می‌کند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
استعمال دخانیات هم‌چنان سلامت بیش از 20درصد از جمعیت ما که هنوز سیگار می‌کشند را در معرض خطر قرار می‌دهد. ادارهٔ بهداشت به ما گزارش می‌دهد که مصرف دخانیات، علاوه بر زمینه‌سازی برای بروز چند نوع سرطان، ریسک ابتلا به هرگونه بیماری شناخته‌شده را افزایش می‌دهد. «انجمن ریهٔ آمریکا» می‌گوید که هر روز حدود 6٫000 کودک زیر 18سال سیگار کشیدن را شروع می‌کنند. اما ما از خاتمه دادن به استعمال دخانیات امتناع می‌کنیم.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
مدیران بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشورمان، هم‌چون بعضی از مشاوران برجستهٔ سرمایه‌گذاری (این مردان و زنان مؤمن) تقلب کرده‌اند، کلاه‌برداری کرده‌اند و شرکت‌های خود و کارمندان‌شان را نابود کرده‌اند، و زندگی و آینده‌ٔ تعداد بی‌حسابی از افراد و خانواده‌ها را به باد داده‌اند.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
ما بیش‌ترین جمعیت زندانی در جهان را دارا هستیم. هم‌اکنون، بیش از 2.2میلیون نفر از مردم آمریکا در حبس هستند؛ یک نفر از هر 31 نفر بزرگ‌سال در زندان است، یا به قید وثیقه آزاد شده‌اند و این میزان علاوه بر 7.3 میلیون نفر است که به‌طور مشروط آزاد شده‌اند. نسبت به کشورهایی که ما آن‌ها را ناقض حقوق‌بشر محسوب می‌کنیم، آمریکا میزان بیش‌تری جمعیت زندانی دارد.

ما یک ملت مذهبی هستیم:
طبق گزارش «مرکز تحقیقات صلح بین‌المللی استوکهلم»، مجموع هزینه‌های نظامی مصروف در سال 2009 به میزان 1.531 تریلیون دلار رسید که نسبت به سال 2008، شش درصد افزایش و نسبت به سال 2000، 49 درصد افزایش داشته است. در این میان، ایالات متحدهٔ آمریکا مسئول 46درصد از مجموع هزینه‌های نظامی جهان بوده است (661 بیلیون دلار). بودجهٔ پیش‌نهادی ارتش آمریکا برای سال 2011، حدود 725 بیلیون دلار است.


مذهب چیست؟ عشق، غم‌خواری، خدمت، بخشش، ایثار، یکتایی، برادری و خواهری، دل‌سوزی و سخاوت. در یک جمله: "مال همسایه‌ات، مال خود توست."

من بسیار خوش‌حال هستم که ما ملتی مذهبی هستیم.


http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=30150

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد