نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

آموزش تصویری به سایت روزنامه ایران- شفاف

تونل توحید نیمه تمام افتتاح شده است یا راه آهن اصفهان ـ شیراز؟
حالا با این اسناد ، آیا برج میلاد نیمه تمام است که رستوران گردانش افتتاح نشده یا تونل توحید که میلیونها خودرو طی یک سال گذشته از آن عبور کرده اند و حمل و نقل شهروندان را آسان کرده است یا این راه آهن اصفهان ـ شیراز که اینهم عکس هایش چند ماه پس از افتتاح است ؟!

سایت شبکه ایران وابسته به روزنامه ایران طی روزهای گذشته در یک تخریب سازماندهی شده و هماهنگ با دیگر سایت های حامی دولت اقدام به سیاه نمایی پروژه های مدیریت شهری در تهران می کند .

 این سایت در آخرین اقدام خود در خبری تحت عنوان " بحران تونل توحید " بازهم دست به همان کارهایی زد که پیش از افتتاح تونل توحید نیز رسانه های مدعی حمایت از دولت می کردند . سیاه نمایی و خطرناک توصیف کردن تونل توحید به عنوان یکی از افتخارات مدیریت شهری از دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقدامی است سیاسی .

 اما نکته جالب این است که این سایت دولتی دکتر قالیباف و شهرداری تهران را به افتتاح پروژه های نیمه تمام متهم کرده است . افتتاح برج میلاد و افتتاح تونل توحید از مصادیق ادعایی این سایت است .

 سایت شبکه ایران در خبر با مزه خود چون چیزی برای سیاه نمایی پیدا نکرده گفته است چون رستوران گردان برج میلاد افتتاح نشده پس پروژه ای نیمه تمام است و تونل توحید را نیز " کابوسی بزرگ " برای مدیران شهرداری خوانده که باید هر چه سریع تر مسدود شود !

 جالب اینجاست که این سایت ها پیش از افتتاح تونل توحید مدعی بودند که این تونل خیلی سریع خراب می شود و نباید افتتاح شود اما اکنون که یک سال از افتتاح آن گذشته و میلیونها خودرو از آن عبور کرده است باز هم می گویند خطرناک است و باید مسدود شود !

 اما جهت یادآوری به دوستانی که خیلی نگران افتتاح پروژه های نیمه تمام هستند تنها و تنها درباره یک مصداق سوالاتی را مطرح می کنیم :

 راه آهن اصفهان ـ شیراز را یادتان هست ؟ تاریخ افتتاح این راه آهن را هم یادتان هست ؟ حتما می دانید که این راه آهن پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 افتتاح شد ؟ بهتر است اگر خاطرتان نیست  این داستان را مرور کنیم :

 راه آهن « اصفهان ـ شیراز » که هنوز هم افتتاح عملی نشده است شاید مشهورترین راه آهن ایران باشد که به دلیل اخبار متفاوت از افتتاح شدن یا نشدنش بسیاری از مردم با اسم آن آشنا شده اند .

این راه آهن چنان بر سر زبان ها افتاده که حتی بسیاری از مردم با مراجعه به مراکز فروش بلیط های قطار درخواست بلیط تهران ـ شیراز و یا بالعکس می کنند و برخی دیگر نیز وقتی سخن از مسیرهای رسیدن به شیراز می شود استفاده از قطار تهران ـ شیراز یا اصفهان ـ شیراز را مطرح می کنند .

13 خرداد88 واگن‌های راه‌آهن ساعت 9:45 صبح شیراز را به مقصد اصفهان ترک کردند و ساعت 11:20 در حدود 55 کیلومتری از جلوی نقش رستم عبور کردند و ساعت 13:7 دقیقه به ایستگاه سعادت‌شهر در حدود 100 کیلومتری نقطه حرکت رسیدند، یعنی با یک حساب سرانگشتی با سرعت حدود 30 کیلومتر در ساعت.

یک‌کارشناس راه و ترابری در مصاحبه‌ای با روزنامه افسانه گفته‌است:« بعد از عبور واگن بر روی ریل‌های راه‌آهن کافی است، چند کیلومتری را پیاده‌ روی ریل‌ها قدم زد و شاهد نشست پی‌درپی ریل‌ها و تراورس‌ها بود و پشت عبور واگن نیز شاهد شکستن بعضی تراورس‌های بتنی بودیم. ریل‌های بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که در سطح و ارتفاع دچار انحراف شده‌اند و حالت سینوسی به هم زده‌اند که همه اینها بیشتر بر اساس تعجیل در کار اجرا و عدم زیرسازی مناسب است که به حق وزیر راه و ترابری دولت هشتم قبل از افتتاح متذکر شد اما وزیر راه و ترابری دولت نهم به جای بررسی این موضوع با حالت تدافعی تذکر ایشان را مزاح و شوخی تلقی کرد و نتیجه آن را اکنون می‌بینید

پس از حرکت اولین قطار جمعی از مهندسین استان فارس در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای فنی استان، کمیته نظارت بر پروژه‌های عمرانی، ریاست دادگستری استان، دادستان شیراز، رئیس بازرسی استان، دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، سازمان نظام مهندسی از افتتاح زودهنگام راه‌آهن شیراز ـ اصفهان در حالی که پیش از افتتاح مسئولین و کارشناسان بارها بر اجرای عجولانه و غیرعملی و ناایمن این پروژه خبر داده بودند و حتی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و یکی ازنمایندگان مردم در شورای شهر به این اقدام معترض شده‌ بودند، شکایت کرده و عمق فاجعه را به شرح زیر توصیف کردند:

1ـ با حرکت اولین قطار و آن هم با سرعت بسیار کم ازحد معمول (حدود 30 کیلومتر در ساعت) بسیاری از تراورس‌ها (قطعات بتونی پیش‌تنیده) ترک خورده و بعضا در بستر روسازی (لایه SUB GRADE) فرو رفته و موجب نشست تراورس‌ها شده است.

2
ـ خطوط آهن به دلیل مشکلات یاد شده و سایر اشتباهات اجرایی، دچار پیچیدگی و جابجایی بسیار خطرناک شده و عبور مجدد قطار از روی آن تا زمان برچیدن ریل‌ها و تعویض آن غیرممکن ساخته است.

3
ـ راه‌آهن شیراز ـ اصفهان در شرایطی افتتاح و بهره‌برداری شد که هنوز بسیاری از ایستگاه‌های آن فاقد سیستم کنترلی حرکت قطار (سیگنالینک) هست، لذا حرکت قطار آن هم با مسافر، فاقد ایمنی و خسارت‌بار است.

در این نامه خطاب به مسئولین تاکید شده است: هر گونه حرکت دوباره قطار در شرایط کنونی غیرایمن و برخلاف استانداردهای ملی و بین‌المللی است و احتمال خروج قطار از مسیر خود، قطعی و بروز خسارت جدی است.

در نامه فوق پیشنهاد شده است به منظور رفع عیب موجود، ابتدا می‌بایست تمام ریل‌ها، تراورس‌ها و بالاست از روی مسیر جمع‌آوری شود و سپس زیرسازی نشست پیدا کرده و تغییر شکل داده، مجددا بازسازی و مرمت شود، آن‌گاه پس از اجرای لایه «بالاست» با استفاده از ریل‌ها و تراورس‌های جدید که فاقد پیچیدگی‌ و ترک باشد، ریل‌گذاری دوباره انجام گیرد که در این صورت، این دوباره‌کاری، هزینه سنگین مالی و همچنین اتلاف وقت قابل توجهی در بردارد.

قطار باربری که فردای حرکت اولین قطار از شیراز، از ریل خارج شد، سند محکمی بود برای صحت نامه فوق.(این نامه را یکی از مهندسان امضا کننده‌ی آن به ایلنا رساند که از ارسال آن به مسئولان مطمئن نبود(

 حالا با این اسناد ، آیا برج میلاد نیمه تمام است که رستوران گردانش افتتاح نشده یا تونل توحید که میلیونها خودرو طی یک سال گذشته از آن عبور کرده اند و حمل و نقل شهروندان را آسان کرده است یا این راه آهن اصفهان ـ شیراز که اینهم عکس هایش چند ماه پس از افتتاح است ؟!














http://shafaf.ir/fa/pages/?cid=41153

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد