نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

پایان مهلت ضرغامی و ادامه تهدید نظام خانواده در رسانه ملی/شفاف

«اختلاط غیرجنسی» به این معناست که دختر و پسر یا زن و مرد در ارتباط با یکدیگر هیچ محدودیتی را در نظر نمی گیرند به جز مواردی از ارتباط که انگیزه های غریزی خاص هدف یا عامل آن ارتباط باشد، به عبارت دیگر بر اساس این الگوی رفتاری، زن و مرد اجازه دارند آزادانه هر نوع رابطه ای با جنس مخالف برقرار کنند

در حالیکه مهلت یک ساله رهبر معظم انقلاب به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما برای ایجاد تحولات مطلوب به پایان رسیده است ، شخصیت های فرهنگی و رسانه ای طی روزهای گذشته به اظهار نظر در این باره پرداخته اند.

از جمله محمد سعید احدیان در روزنامه خراسان نوشت : مهلت یک ساله رهبر انقلاب به آقای ضرغامی برای مشاهده شدن نشانه های تحول در صداوسیما روز گذشته پایان یافت. با مراجعه به این حکم می توان به روشنی دریافت که مهم ترین محوری که باید در دستور کار رسانه ملی قرار می گرفت بحث خانواده بود. مجال بررسی کامل و بیان نقاط قوت و ضعف کارنامه سال گذشته آقای ضرغامی درباره این موضوع نیست اما می توان با بررسی اجمالی شاخص نوع رابطه زن و مرد در فیلم ها و سریال ها، درباره این بخش از عملکرد آقای ضرغامی نظر داد و چون این شاخص موضوعی است که ریشه در نوع نگاه اسلام به روابط اجتماعی دارد و تاثیرات شگرف مستقیم و غیرمستقیم در شکل گیری و نحوه حیات «نظام خانواده» دارد، می توان بر اساس اصرار رسانه ملی بر استراتژی ترویج «اختلاط غیرجنسی» و عدم تغییر این رویه، حکم به ناموفق بودن عملکرد ایشان در پیاده سازی خواسته اصلی رهبر انقلاب صادر کرد. پیش از بسط اجمالی این ادعا باید متذکر شد منظور، ناموفق بودن صداوسیما در همه عرصه ها نیست، مفهوم سخن این است که هر چند آقای ضرغامی در بسیاری موارد عملکرد مناسب و قابل دفاعی داشته است اما دریکی از مهم ترین وظایف تعیین شده، ناموفق عمل کرده است.

و اما توصیفی اجمالی بر این ادعا:

مفهوم اختلاط غیرجنسی

«اختلاط غیرجنسی» به این معناست که دختر و پسر یا زن و مرد در ارتباط با یکدیگر هیچ محدودیتی را در نظر نمی گیرند به جز مواردی از ارتباط که انگیزه های غریزی خاص هدف یا عامل آن ارتباط باشد، به عبارت دیگر بر اساس این الگوی رفتاری، زن و مرد اجازه دارند آزادانه هر نوع رابطه ای با جنس مخالف برقرار کنند مگر رابطه هایی که در انگیزه و نیت آن شائبه های جنسی وجود داشته باشد، بر این اساس حتی سخنان محبت آمیز نیز جزو محدودیت های رابطه محسوب می شود اما هرگونه ارتباط کلامی مادامی که با این انگیزه صورت نگیرد، آزاد است.

صداوسیما مروج اختلاط غیرجنسی

برای این که اثبات کنیم صداوسیما مروج نگاه «اختلاط غیرجنسی» در رابطه بین زن و مرد است، تلاش زیادی نیاز نیست. شما هر روزی از روزهای هفته را که خواستید انتخاب و فیلم ها و سریال های ایرانی آن را مرور کنید به وفور صحنه هایی از این قبیل را مشاهده خواهید کرد: پسری اتفاقی با خانواده ای آشنا می شودوبه سادگی وبه صورتی آزادانه در فضاهایی دو نفره ومکرر با دختر خانواده ملاقات می کند وهمصحبت می شود، دختری محجبه به دلایل مختلف (که همگی مشروع است) با پسری به صورت مداوم در خلوت ودر ملاء عام هم کلام می شود و این عمل او مورد تایید خانواده متدین او نیز قرار می گیرد ،پسری در پارک یا کافی شاپ با دختری قرار می گذارد و ...

به جرات می توان مدعی شد در قریب به اتفاق فیلم ها یا سریال های ایرانی رفتار متناسب با الگوی اختلاط غیرجنسی بلااشکال و یا حتی درست تصویر و عملا این الگوی رفتاری به عنوان الگویی مشروع ترویج می شود.

فراتر از اختلاط غیرجنسی

حتی مبانی اختلاط غیرجنسی نیز زمانی که هدف و نیت از رابطه با جنس مخالف از حوزه های غیرجنسی خارج می شود، برای رابطه محدودیت قائل می شوند اما متاسفانه فیلم ها و سریال های تلویزیونی سرشار است از مواردی که در خوشبینانه ترین حالت دخترها یا پسرها از رابطه های خود دنبال زمینه سازی برای ازدواج هستند. فکر نمی کنم مسئولان صداوسیما این مسئله را خطا بدانند لذا نیازی به اثبات آن وجود ندارد اما در صورت نیاز کافی است

از یکی از فرزندان خود سوالی با این مضمون بکنید « در سریال هایی که این روزها می بینی، به نظر شما چه کسی با چه کسی ازدواج می کند؟»حاضر جوابی فرزند شما در پاسخ به این سوال گویای بسیاری از مسائل خواهد بود.

نگاه اسلام و یک نکته

برای این که نگاه اسلام را در این باره بدانیم ابتدا برای حرام یا حلال بودن آن باید به رساله های عملیه رجوع کنیم و برای مجوز ترویج دادن به این الگوی رفتاری به کتاب های اخلاق .البته روشن است اشکال شرعی نداشتن موضوعی مجوز ترویج آن نمی باشد به عنوان مثال چون می توان نماز را اول وقت نخواند صدا و سیما اجازه ندارد سیاست خود را ترویج نماز آخر وقت بگذارد به عبارت دیگر اگر چیزی در اسلام حرام دانسته نشده اما به دوری از آن توصیه شده است، رسانه ملی نه تنها حق ندارد آن را ترویج کند بلکه باید دوری از آن را ترویج کند.

اختلاط غیرجنسی و نگاه فقهی

از دیدگاه فقهی رابطه بین زن و مرد تا مادامی که وارد انگیزه های شهوانی نشده است یا (دقت شود) «مفسده ای» بر آن مترتب نباشد بلااشکال است. شرط اول در مبانی نظری اختلاط غیرجنسی رعایت شده است اما درباره شرط دوم یعنی نداشتن مفسده، تا چه میزان می توان مطمئن بود که رابطه های «مداوم» و «آزادانه» یک دختر و پسر، در محیط های خلوت ( آن گونه که در فیلم ها نشان داده می شود) به رابطه های محبت آمیز تبدیل نشود؟ آیا در زندگی واقعی و نه آن گونه که کارگردان داستانی به تصویر می کشد ارتباطات آزادانه در حد مشروع باقی می ماند؟

با ذکر این نکته ، توصیف نگاه اخلاقی اسلام ساده به نظر می رسد از دیدگاه اسلام ارتباط زن ومرد فقط در حد ضرورت وبه حداقل ها توصیه شده است .سلام نکردن به زنان ودختران جوان و حتی اکراه در جواب دادن به سلام دختران وزنان جوان در سیره معصوم (ع) آیا شاهدی متقن و مکتوب بر این ادعا نیست؟ آیا آنچه در صدا وسیما به عنوان بزرگترین دانشگاه تبلیغ می شود هیچ نسبتی با این سیره‌های راهگشا دارد؟

تخریب نظام خانواده

ما آن چه گفتیم چه تاثیری بر نظام خانواده دارد؟

اول: رابطه هایی که درآن حدود شرعی رعایت نمی شود یا بعد از مدتی تبدیل به چنین رابطه ای می شوند هم به صورت مستقیم باعث جلوگیری یا تاخیر در ازدواج و تشکیل خانواده می شوند و هم آثار وضعی این روابط در زندگی آینده این افراد (اگر به ازدواج منجر شود) یا دیگر افراد مرتبط باعث سست شدن زندگی های خانوادگی می شود. آمار نشان داده است به همان میزانی که زوج ها قبل از ازدواج در ارتباط شان مبانی شرعی را رعایت نکرده اند، بدون آن که بدانند چرا، زندگی تلخی را در کنار هم خواهند گذراند.

دوم: طلاق های زودرس که این روزها متاسفانه، از قبح آن کاسته شده است، شایع ترین و عمومی ترین نتیجه عمل به الگوی اختلاط غیرجنسی است در بهترین حالت- تاکید می کنم بهترین حالت- دختر یا پسر به دلیل این که تصویر آرمانی از طرف مقابل خود در ذهنشان ایجاد کرده اند زمانی که در زندگی واقعی، تصویر واقعی زوج یا زوجه خود را می بینند یارای همراهی با او را در خود نمی بینند در حالی که همین زوج در صورتی با الگویی اسلامی پیوند زناشویی می بستند، چون تصویری واقعی تر یا حتی مبهم از یکدیگر داشتند، توجه بیشتری به نقاط قوت یکدیگر می کردند و با نقاط ضعف یکدیگر کنار می آمدند. روشن است که اگر بهترین حالت را در نظر نگیریم سرخوردگی های ناشی از تصمیمات احساسی چه نتایج فاجعه باری به بار می آورد.

سوم: رواج بی اعتمادی در خانواده ای که در حال شکل گیری است یا خانواده ای که شکل گرفته است از خطرناک ترین آثار اجتماعی ترویج اختلاط غیرجنسی است.

شخصی که در حال انتخاب همسری است چگونه اعتماد کند به فردی که می داند در دانشگاه یا محیط کارش ، روابط آزادی با جنس مخالفش داشته است؟

خانمی که در خانه برای آرامش خانواده تلاش می کند چگونه مطمئن باشد که همسرش در روابط آزاد با دیگر زنان دچار لغزش نشود مخصوصا اگر زنانی دارای غرض در آن محیط وجود داشته باشند؟ در صورت «غالب شدن» الگوی اختلاط غیرجنسی جامعه ای که از خانواده هایی این چنینی تشکیل شود، راه به کجا خواهد برد؟

چهارم: این روزها اختلافات شدید خانوادگی ناشی از این گونه مسائل بین والدین و فرزندان روز به روز بیشتر و آسیب های آن نیز بیشتر می شود.

ریشه قریب به اتفاق آن ها نیز به این مسئله برمی گردد که دختر با پسری در «محیطی» به «دلیلی» به ظاهر مشروع آشنا می شوند بعد از مدتی ارتباط به هم ابراز علاقه می کنند از این پس به چند دسته تبدیل می شوند عده ای از آنان به چالش با والدین می پردازند، عده ای از خانواده خود جدا می شوند و تشکیل زندگی مستقل همراه با تلخی و احتمالا طلاق می پردازند، بخشی در روابط خود به رسوایی اخلاقی می رسند و رابطه بسیاری از آنان به دلیل سوء استفاده های صورت گرفته با باری از ندامت و سرخوردگی قطع می شود و در همه این موارد فاصله های بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر می شود.

بحرانی که باید جدی گرفته شود

به عنوان یک روزنامه نگار هم به دلیل ویژگی های شغلی و همه به دلیل دیگر ارتباطات با نسل جوان، شرایط را بسیار خطرناک رصد می کنم.

اگر ببینیم عده ای از جوانان ما درگیر گناهانی شده اند که نباید بشوند موضوعی نگران کننده است هرچند آن را بحران تلقی نمی کنیم اما وقتی الگوی روابطی که برای آنان با جنس مخالف تبیین کرده ایم و به آن مشروعیت داده ایم، از ریشه با چنین تاثیرات عمیق اجتماعی نادرست باشد، باید زنگ بحرانی بودن شرایط را به صدا درآوریم و اعلام کنیم مقصر اصلی ترویج این الگوی ویران کننده که متاسفانه از تهران به شهرستان ها نیز صادر شده و حتی با گارد باز جمع های جوان متدین نیز روبه رو شده است، رسانه  ملی است.

به هرصورت با پایان یافتن مهلت یکساله رهبر انقلاب به آقای ضرغامی، ایشان یا هر کس دیگر که مسئولیت خطیر این دانشگاه بزرگ را به عهده خواهد داشت باید آب از جوی رفته را به جوی باز گرداند شاید هنوز فرصت از دست نرفته باشد.


http://shafaf.ir/fa/pages/?cid=34469
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد