نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نسلی که قربانی عملکرد صدا وسیما خواهدشد / آینده نیوز

محمدعلی فاطمی نیا

از نگاه برخی تحلیلگران، رسانه ای که مقابله با جنگ نرم یکی از محورهای برنامه ها و تولیداتش است، خود همانند ستون پنجمی به همکاری برای ترویج جنگ نرم تبدیل شده و جای حیرت  از این است که رسانه ای که خود دَم از مبارزه و جنگ نرم می زند، برخی موارد عملکردش خلاف شعارهایش است.

صداوسیما با تولیدات خود، کم توجه به آگاهی و شعور مخاطبان گویی هنوز مخاطبان این رسانه مردمانی از دهه های گذشته و بی بهره از پیشرفت تکنولوژی و رسانه ها هستند.
طیف گسترده ای از مخاطبان ریزش کرده را خانواده هایی تشکیل می دهند که جذب رسانه هایی می شوند که اکثرا از مسائل دینی و اعتقادی ما قبح شکنی می کنند یا با محتوای خود با اعتقادات ما ایرانیان بازی می کنند.
دور از تصور نیست که با وجود چنین رسانه هایی و عملکرد ضعیف صداوسیما، نسلی از نوجوانان و کودکان امروزی پرورش پیدا کنند که بی توجه به مسائل عرفی و اعتقادی به اسلام و فرهنگ ایرانی باشند.

قربانیان عمکرد صدا و سیما
خانواده هایی که از عملکرد ضعیف صدا و سیما به رسانه های ماهواره ای روی آورده اند را در نظر بگیرید. کودک یا نوجوانی از این خانواده ها قطعا جذب برنامه های مختلف طنز، کارتون یا موسیقی این رسانه ها خواهند شد.

رسانه هایی که حتی در قالب برنامه های مختلف، نسلی از کودکان و نوجوانان را به وجور خواهند آورد که گویی با فرهنگ و اعتقادات کشور دیگری خو گرفته اند و بسیاری از عرف های اخلاقی، دینی ما در نزد او جایگاهی نخواهد داشت.

از روابط عادی دختر و پسر که در قالب کارتون ها و از کودکی برای آنان در شبکه های ماهواره ای نمایش داده می شود و یا سریال هایی طنزی که مخاطبانش جوانان و نوجوانانی هستند که با بی پرده ترین طنزها روبرو می شوند.
 نسل های قبل از این جوانان و نوجوانان روزگاری شوخی هایشان تکیه کلام های سریال های مهران مدیری و برنامه های مشابه تلویزیون بود و در روزگار دیگری احتمالا بی پرده ترین طنزها و شوخی های برگرفته از طنزهای سریال های آمریکایی همچون شبکه ای چون فارسی وان خواهد بود.

مدیریت دهه شصتی؟
برخی مسوولان صدا و سیما گویا هنوز به این جمع بندی نرسیده اند  که شعور و آگاهی مخاطبان این دهه و پیشرفت تکنولوژی رسانه با دهه های قبل تفاوت بسیار کرده است، دیگر برای هر رسانه حرفه ای و کارشناسان آن ها مسجل شده است که تکرار و پخش سخنرانی های پی در پی و تولیدات و برنامه ها نه تنها در القای دیدگاه خاص موثر نیست، بلکه گاه نتیجه معکوس خواهد داشت.

با این حال صدا و سیما هنوز از این شیوه ها برای اثر گذاری بر مخاطبان خود استفاده می کند و نوع پوشش خبری برخی راهپیمایی ها و پخش مجدد و تکراری و خسته کننده بعضی ها خبرها در شبانه روز، از این شیوه ها است.

مدیریت دهه شصتی را می توان در رویکرد جدید در برنامه های ورزشی مشاهده کرد. اگر در زمانی خرید و پخش برنامه های ورزشی به صورت حرفه ای بود، دیگر معلوم نیست با چه توجیهی از پخش ماهواره ای دیگر کشورها استفاده می شود و به صورت ناشیانه اقدام به پخش آنان می کنند.

خط قرمزی که تنها از مسائل اجتماعی عبور کرد
به نظر می رسد صدا و سیما نسبت به ریزش نسبی مخاطبان خود در جامعه ایرانی  آگاه است. با توجه به ریزش مخاطبان خود، به جای عبور از خط قرمزهای گسترده در حوزه سیاست، از خط قرمزها در مسائل اجتماعی عبور کرد.

تجدید نظری در پوشش اخبار  صدا و سیما مشاهده نشد اما در سریال های ماه رمضان و قبل از آن می توان پدیده های اجتماعی که کمتر به آن ها پرداخته شده را مشاهده کرد.

صدا و سیما با پرداختن به  مسائل تازه ای در حوزه اجتماعی در قالب سریال ها، تنها آرامبخشی برای وضع خود تجویز کرده است که از ریزش مخاطبان خود بکاهد، اما کارشناسان به خوبی می دانند اگرصدا و سیما در مدیریت دهه ضعیف تجدید نظر نکند، ریزش مخاطبانش ادامه خواهد داشت.

چه خوب خواهد بود که این رسانه به اثرات مخرب رسانه های دیگرآگاهی داشته باشند و با تجدید نظر در عملکرد خود از پروش نسلی که قربانی عملکرد صدا و سیماست جلوگیری کند.

http://www.ayandenews.com/news/20303/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد