نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

امسال 80 هزار نفر بدون نوبت به حج عمره رفتند! / آینده نیوز

این افراد از هنرپیشگان سینما و تلویزیون تا خوانندگان و فوتبالیستها، چهره‌های سیاسی، سخنرانان و مداحان و به طور کلی کسانی که در جامعه صاحب نفوذند و ممکن است ارتباط با آنان برای مواقعی خاص (به هیچ وجه منظور انتخابات نیست!) مفید باشد را شامل می شود.. آیا عبادتی که به قیمت محروم شدن فردی که مشخص نیست تا سال بعد زنده باشد و به هیچ وجه راضی به پایمال شدن حقش نیست، مقبول خواهد بود؟


در حالی که با پایان مراسم حج، بازگشت حجاج آغاز شده، معضل اعزام خارج از نوبت برخی افراد به حج به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار آینده، هم اکنون نوبت اعزام حج تمتع حدود بیست سال و حج عمره حدود 4 سال است و این در حالی است که بسیاری از هموطنان که اقدام به ثبت نام حج کرده‌اند، به دلیل زمان طولانی انتظار یا فوت می شوند و یا به دلیل کهولت سن و ضعف شرایط جسمانی قادر به انجام این وظیفه و سنت دینی نمی‌گردند.

با این حال علاوه بر برخی سوء مدیریتها در سازمان حج و زیارت و همچنین ضعف دیپلماسی کشور برای افزایش سهمیه حج تمتع ایران که همچنان به حد قبل از حج خونین نرسیده است، معضل اعزام خارج از نوبت نیز بر افزایش زمان انتظار حجاج تمتع افزوده است.

بنابر رویه ای که اخیرا در کشور باب شده است، سازمان حج و زیارت سهمیه تقریبا نامحدودی برای مقامات دولتی به ویژه اسفندیار رحیم مشایی قائل شده است که افراد مورد نظرخود را خارج از نوبت به حج بفرستد.

این افراد که از هنرپیشگان سینما و تلویزیون تا خوانندگان و فوتبالیستها، چهره‌های سیاسی، سخنرانان و مداحان و به طور کلی کسانی که در جامعه صاحب نفوذند و ممکن است ارتباط با آنان برای مواقعی خاص (به هیچ وجه منظور انتخابات نیست!) مفید باشد را شامل می شوند، با توصیه نورچشمی ها خارج از نوبت به حج اعزام می شوند.

به اینکه برای اقدامات فرهنگی لازم است برخی افراد خاص با هزینه نظام به حج و سفرهای زیارتی اعزام شوند، اعتراضی نیست؛ اما ابهام در معیار انتخاب مقام اعزام کننده و تعداد افراد اعزام شونده است.

با توجه به اینکه هم اکنون بهای حج تمتع آزاد از طریق خرید فیش حج فوری حدود 7 میلیون تومان گرانتر از قیمت عادی آن است، یک محاسبه ساده حجم رانت میلیاردی که از طریق اعزام خارج از نوبت افراد به حج از کیسه بیت المال توسط حاتم مازندرانی بخشیده می شود را روشن می کند.

جالب اینجاست که رییس سازمان حج که سال گذشته به دلیل ناهماهنگی نتوانست زائران متقاضی و جوان را به جای زائران مسنی که به دلیل خطر ابتلا به آنفولانزای خوکی از سفر انصراف داده بودند، جایگزین کند و تقریبا نیمی از سهمیه یکصدهزار نفری حج کشور در سال گذشته برباد فنا رفت، کاملا بر طبق توصیه های جناب اسفندیار عمل کرده و با تشکیل صف مخصوص سفارشی ها این افراد را خارج از نوبت به حج می فرستد.

اگرچه سه سال قبل اعزام فرزندان دکتر احمدی نژاد و فرزندان جناب مشایی در قالب کاروان وزارت خارجه بحث برانگیز شد، اما آن کاروان کمتر از دویست نفر بودند و کاروان سفارشی های امسال بی شمارند.

به نظر می رسد نظارت از سوی مجلس که البته نمایندگان آن نیز از این مسیر سفارشی بی نصیب نمانده اند، می تواند ابعاد این موضوع را روشنتر کند، هرچند کافی است کسانی که با توصیه و خارج از نوبت به حج مشرف می شوند، قدری بیندیشند که آیا عبادتی که به قیمت محروم شدن فردی که پس از سالها انتظار نوبت او رسیده است و مشخص نیست تا سال بعد زنده باشد یا بتواند حج را به جا بیاورد و به هیچ وجه راضی به پایمال شدن حقش نیست، مقبول خواهد بود؟

لازم به ذکر است امسال از هر 5 نفر زائر عمره، یک نفر فاقد اولویت به عمره اعزام شد. چرا که حدود 80 هزار نفر در سال 89 از سهمیه ارگانها و نهادها بودند و مردم پشت صف که باید در اولویت باشند، حدود 320 هزار نفر بوده اند.

البته افرادی هم هستند که تا معاونت رئیس جمهور پیش رفته، سالها امام جمعه بوده و عضویت در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نمایندگی مقام معظم رهبری در یک نهاد دانش آموزی را در سوابق خود دارند و بارها زمینه تشرف به حج تمتع برایشان فراهم بوده، اما تاکنون مشرف نشده اند، حجت الاسلام حاج علی اکبری می گوید: سال 84 ثبت نام کرده ام و احتمالا 4 سال دیگر(93) به حج تمتع مشرف می شوم.


http://www.ayandenews.com/news/20257/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد