نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

مردم حق دارند تردید کنند؟ / فردانیوزبر اساس اخبار و گزارش هایی

وقتی مردم چنین اقدامات عجولانه ای از دولت می بینند، آیا حق دارند نسبت به توانایی ...
«این موضوع که من ساعت 10 شب جمعه در منزل با یک پیامک متوجه انحلال دانشگاه شوم بسیار شوک‌آور بود.» این جمله یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است که روز شنبه خبر انحلال یا ادغام آن منتشر شد و جامعه علمی و رسانه ای کشور را همانند این عضو هیات علمی دانشگاه یاد شده، شوکه کرد.

بر اساس اخبار و گزارش هایی که در دو سه روز گذشته در این باره منتشر شده، دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677‌‌/‌‌110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور منحل شده و تمامی فعالیت‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، تمامی واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی آن به دانشگاه علوم پزشکی تهران انتقال یافته است.

از سویی دیگر دکتر ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داده که دستورالعمل انتقال دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی 18 مرداد ماه امسال از سوی رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شده بود، اما طی این مدت وزارت بهداشت در مقابل آن مقاومت می‌کرد تا شاید با سیر توسعه‌ای که اتفاق می‌افتد بتوان از این مساله جلوگیری کرد؛ ولی در نهایت نتیجه این شد که دانشگاه علوم پزشکی ایران با ادغام در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی منحل شود.

حال فارغ از اینکه وزیر بهداشت بعد از آن مقاومت، چگونه مدافع این تصمیم شده و اعتراض ها و تحصن های دانشجویان و پی گیری موضوع در کمیسیون آموزشی مجلس و بلاتکلیفی و سرگردانی دانشجویان و اساتید این دانشگاه، آنچه در این مجال قابل تامل است، نحوه اتخاذ تصمیمات در دولت آقای احمدی نژاد و اجرای مصوبات است.

همین چند روز پیش بود که دوربین سیما هم صحنه ای از تصمیم گیری ها در دولت را به تصویر کشید که در آن وزیر راه تقاضای مجوز استخدام 200 نیروی جدید کرد و رئیس جمهور تاکید کرد که به جای 200 نفر ، 2000 نفر بگیرید. جالب اینکه در همان جلسه معاون توسعه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی توضیح داد که وزیر مربوطه از شش ماه پیش مجوز استخدام 200 نیروی جدید داشته ولی هیچ اقدامی نکرده است.

از این نمونه ها، حرف و حدیث ها و انتقادات بسیاری است که به کیفیت مصوبات سفرهای استانی و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن آنها وارد شده است.

از طرفی این کیفیت تصمیم گیری و نحوه ابلاغ و اجرای آن و بخصوص نمونه جدید ( انحلال دانشگاه علوم پزشکی) در شرایطی است که دولت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را در دستور کار دارد و طی چند ماه گذشته تلاش بسیار نموده تا از طریق اظهارات مسئولان و تشریح برخی اقدامات خود، اعتماد مردم را جلب کند و به آنها اطمینان خاطر بدهد که دولت همه تمهیدات لازم را دیده و جای هیچ گونه نگرانی نسبت به تبعات احتمالی این قانون وجود ندارد.

از وجود برخی ابهامات و سوالاتی که در خصوص هدفمند کردن یارانه ها که هنوز باقی است می گذریم تا متهم به اخلال در اجرای این طرح بزرگ نشویم، اما یادآوری این نکته به مسئولان ضروری است که اطمینان مردم با شعار و حرف زدن جلب نمی شود. نگرانی مردم با توجیهات بر طرف نمی شود. مردم عملکرد ها را می بینند.

اتخاذ تصمیمات- به گفته برخی اعضای هیات علمی دانشگاه علو پزشکی ایران- عجولانه و عدم اطلاع رسانی لازم قبل از اجرایی کردن آن و بخصوص عدم هماهنگی های لازم با مراکز و نهادهای مرتبط با تصمیم یاد شده، که منجر به بروز مشکلات زیادی شده است، چه توجیه منطقی و مدیریتی می تواند داشته باشد.

آیا این امکان وجود نداشت که مسئولان وزارت بهداشت موضوع این انحلال را اعلام می کردند و ابتدا تمهیدات و مقدمات و هماهنگی های اولیه را انجام می دادند و آنگاه از ابتدای سال یا ترم جدید تحصیلی تصمیم خود را عملی می کردند تا هم دانشجویان و اعضای هیات علمی و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ایران مواجهه طبیعی تری با این موضوع داشته باشند و هم مسئولان دانشگاه های مقصد خود را برای اجرای این تصمیم آماده می کردند.

به هر روی وقتی مردم چنین اقدامات عجولانه ای از دولت می بینند، آیا حق دارند نسبت به توانایی کارشناسی و مدیریتی دولت در سایر حوزه ها و بخصوص در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تردید داشته باشند؟

ابراهیم بهشتی


http://www.fardanews.com/fa/news/124509/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AD%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%9F

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد