نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: / آفتاب نیوز

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: برخی تلاش می‌کنند دانشگاه آزاد را در انحصار خود بگیرند

در دیدار اعضای هیأت امنای استانی مناطق 2 و 13 دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیأت امنای استانی مناطق 2 و 13 دانشگاه آزاد اسلامی، نیاز را اساس خلاقیت و پیشرفت بشر خواند و با اشاره به تشنه بودن جمعیت جوان کشور در کسب علم و دانش در ابتدای انقلاب، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی را رفع‌کننده بخشی از این نیاز و عطش خواند و گفت: حضرت امام(ره) با پیشنهاد تأسیس دانشگاه آزاد با گشاده‌رویی و تیزبینی برخورد و از هرگونه کمک در این زمینه امتناع نکردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیأت امنای استانی مناطق 2 و 13 دانشگاه آزاد اسلامی، نیاز را اساس خلاقیت و پیشرفت بشر خواند و با اشاره به تشنه بودن جمعیت جوان کشور در کسب علم و دانش در ابتدای انقلاب، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی را رفع‌کننده بخشی از این نیاز و عطش خواند و گفت: حضرت امام(ره) با پیشنهاد تأسیس دانشگاه آزاد با گشاده‌رویی و تیزبینی برخورد و از هرگونه کمک در این زمینه امتناع نکردند. 

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مشکلات و موانعی که این دانشگاه و دست‌اندرکاران آن برای ایجاد و توسعه این مرکز بزرگ علمی متحمل شدند، گفت: امروز این شجره طیبه عظیم و بالنده با قدرت و به پشتوانه اعضای خانواده علمی و دانشجویی‌اش به‌سوی قله‌های بزرگ علمی در داخل و خارج از کشور در حرکت است. 

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر همان نیاز ابتدای انقلاب به تحصیل دانش در مقاطع تکمیلی و بالاتر از کارشناسی به شدت مشاهده می‌شود و خوشحالیم که باز هم دانشگاه آزاد در این زمینه مسئولانه وارد شده که ثمرات تصمیمات مسئولان آن در این زمینه در آینده نزدیک مشاهده خواهد شد. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت بالای علمی که در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور در مقاطع بالا وجود دارد تصریح کرد: اگر زمینه‌های تحقیقی و علمی خوب و مناسبی در داخل کشور فراهم شود، اساتید و دانشمندان ایرانی داخل و خارج از کشور مشتاقانه بار تحصیلات تکمیلی و تحقیقات را در ایران به دوش خواهند کشید. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در هیچ کشوری دولت نمی‌تواند به تنهایی بار علمی و دانشگاهی را به دوش بکشد، ایجاد و پیدا کردن منابع جدید مادی و علمی به غیر از شهریه را یکی از نیازهای کنونی جامعه علمی و دانشگاهی و صنعتی کشور خواند و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز پیشتازی خود را حفظ کرده و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه انرژی‌های نو (باد، خورشید، آب، سواحل و غیره) را آغازه کرده که به یاری خداوند نتایج و ثمرات آن به ملت و کشور برسد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حرکت به سمت دانش محوری را اصل و اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور خواند و گفت: حرکت در جهت بهره‌وری انسانی و آمایش سرزمین، پیشرفت، توسعه و رفاه مادی و معنوی کشور را تضمین خواهد کرد. 

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد تبدیل ایده‌ها و تحقیقات دانشجویی به‌طرح‌های کاربردی را از وظایف مهم دانشگاه و مسئولان کشور خواند و تصریح کرد: ما زمانی خواهیم توانست از ثمرات علم و دانش بهره‌مند شویم که این طرح‌ها و ایده‌ها به سرمایه و ثروت در جهت رفاه و پیشرفت جامعه تبدیل گردد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هیچ زمانی بدون مشکل و تنگنا نبوده است تأکید کرد: وقتی مرکز عظیم علمی چون دانشگاه آزاد اسلامی با این گسترش و وسعت شکل گرفته است، برخی تلاش می‌کنند آن را در انحصار خود بگیرند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تمرکززدایی از دانشگاه آزاد را حرکت مبارکی خواند که طی سال‌های گذشته شکل گرفته و افزود: تشکیل هیأت‌های امنای استانی که اکنون به 31 استان رسیده است نوید پیشرفت کمی و کیفی این دانشگاه را در سال‌های پیش رو خواهد داد.
 
در ابتدای این دیدار دکتر جاسبی با ارائه گزارشی از شکل‌گیری و پیشرفت هیأت‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل مناطق مختلف دانشگاه در سراسر کشور را مقدمه ایجاد هیأت‌های امنای استان‌ها خواند و گفت: تاکنون 20 هیأت امنای استان تشکیل و 11 مورد هم تصویب شده که به سرعت شکل خواهد گرفت. 

وی افزود: جلسات و آیین‌نامه هیأت‌های امنا نیز به طور منظم ابلاغ و اجرا خواهد شد. 

همچنین آقای سرورالدین رئیس منطقه 13 دانشگاه آزاد با ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آتی و تشکیل هیأت امنای تابعه در این منطقه، تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه 13 را 93000 هزار عنوان کرد و گفت: این تعداد در 1078 رشته و با 4600 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، پاره‌وقت و حق‌التدریسی در 46 واحد مشغول می‌باشند. 

وی افزود: یک واحد علوم تحقیقات و یک واحد جامع با 3000 دانشجو در این منطقه مشغول به فعالیت هستند که مطمئناً در آینده برای توسعه کشور بسیار کارگشا خواهد بود. 

همچنین دکتر خدابخش رئیس منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی با اشاره به وجود بیش از 89000 دانشجو در واحدهای این منطقه دانشگاهی با 1101 رشته و قریب 4800 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریسی تأکید کرد: هیأت امنای این استان‌ها طبق برنامه تشکیل شده و این امر به همراه مساعدت دانشجویان و اساتید منشأ و برکت و پیشرفت غرب کشور خواهند شد. 

در ادامه این جلسه برخی از اعضای هیأت‌های امنای استانی مناطق 2 و 13 با تشکر از تلاش‌های 30 ساله هیأت مؤسس، هیأت امنا، دکتر جاسبی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گسترش کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادهای زیر را ارائه دادند: 

- تسریع در تشکیل هیأت‌های امنای استانی و تمرکززدایی
- تلاش در جهت ارتقاء کمیت و کیفیت علمی دانشگاه
- ارتقاء سطح دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه در سراسر کشور
- توجه به تحقیقات و ابتکارات و تلاش در جهت کاربردی کردن پژوهش‌ها
- تنظیم و نشر مجموعه قوانین و مقررات دانشگاه آزاد
- ایجاد سیستم جامع اطلاعات
- قطبی و تخصصی شدن مراکز کوچک دانشگاه آزاد
- ارتقاء واحدهای ارشد آموزش محور به واحدهای جامع
- تبدیل وضعیت برخی از اعضای هیأت علمی به هیأت پژوهشی
- تسهیل و تسریع در ایجاد واحدهای تکمیلی علوم و تحقیقات

http://www.aftabnews.ir/vdcgut9qwak9qw4.rpra.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد