نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

کجایند اباذرها که در برابر تاراج بیت المال بایستند؟- آینده نیوز

اگر اباذرهای زمان پدیدار می‌شدند و در برابر بیدادگران می‌ایستادند، هرگز اموال عمومی تاراج نمی‌شد و ارقام میلیاردی از بودجه‌های عمومی با اختلاس‌های پیچیده و برنامه‌ریزی شده به سرقت نمی‌رفت.سقوط هواپیما نمودار کاستی‌های رسوا و مضحک مدیریت است وکوچک شدن ناوگان هوایی و در اختیار داشتن هواپیماهای کمتر و مطمئن به مراتب بهتر از پذیرش تلفات و خسارات سنگین است


امام جمعه شهرستان شمیرانات دفاع علی(ع) از اباذر را شفاف‌ترین و قویترین سند تاریخی بر حقانیت مبارزه با مفاسد اقتصادی، حق‌سوزی و عدالت‌ستیزی در حوزه اموال عمومی تحلیل نموده، گفت: سیره علوی به عنوان رفتار و کردار برآمده از عصمت، بزرگترین رکن سنت و برخوردار از اعتبار و حجیت است. سیره علوی ادامه سیره نبوی و مبنا و معیار حق، حق‌شناسی، حق‌گرایی،‌ حق‌ستایی و حق‌مداری است. اعتراض شفاف ابادز به بی‌عدالتی‌ها و حق‌ناشناسی‌ها در مصرف بیت‌المال در زمان خلیفه سوم به تبعید او به سرزمین داغ و بد آب و هوای «ربذه» انجامید، روز تبعیدش، علی(ع) در بدرقه او فرمود: ای اباذر بی‌شک برای خدا غضب کردی، پس به او امیدوار باش، این جماعت به خاطر دنیایشان از تو ترسیدند و تو به خاطر آخرتت از آنها هراسان شدی «نهج البلاغه خطبه 130».

به گزارش خبرنگار «آینده» وی افزود: تشویق اباذر در دفاع از حقوق مالی مردم و توصیف متعرضان به بیت‌المال به دنیاطلبان دنیادار، میزان حساسیت و شجاعت علی(ع) در دفاع از حقوق مردم را در آن شرایط حساس و تاریک، روشن می‌سازد و به ولایت‌مداران و علی‌ولایان، رسالت ارزشمند دفاع از حق و ستیز با باطل را می‌آموزد. علی(ع) با همان بدرقه سیاسی برخاسته از انگیزه‌ خدایی و تعالیم دینی، روش شفاف حکومت‌داری و توزیع اموال عمومی را فریاد زد و دنیاداران حق‌ستیز را به تصویر فضای حکومت اسلامی با فرماندهی و نقش‌آفرینی علی(ع) واداشت.

ناطق جمعه شهرستان شمیرانات، مبارزه اثرگذار با مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های پیچیده از اموال عمومی را در پرتو الگوگیری از سیره علوی، میسر دانسته گفت: اگر در تاریخ حکومت‌های مسلط بر مسلمانان، اباذرهای زمان پدیدار می‌شدند و در برابر بیدادگران می‌ایستادند هرگز اموال عمومی در معرض تاراج سارقان مال‌اندوز و ناهنجارگرایان ارزش‌سوز قرار نمی‌گرفت و در شرایط امروزین با فن‌آوری‌های نوین، ارقام میلیاردی از بودجه‌های عمومی با اختلاس‌های پیچیده و برنامه‌ریزی شده به سرقت نمی‌رفت. متأسفانه در حوزه جهان اسلام و در اکثر کشورهای مسلمان‌نشین، حقوق عمومی، قربانی ملاحظات سیاسی و حمایت‌های ارزش‌سوز باندی و جناحی می‌شود.

دعاگو قاطعیت علی(ع) در احقاق حق و ستیز با ناحق را یکی از زیباترین شاخصه‌های ولایت علوی در تاریخ اسلام نامیده گفت: چند روز پس از بعیت مردم با علی(ع)، گروهی از سرشناسان مانند طلحه،‌ زبیر، عبدالله ابن عمر و سعد ابی وقاص که در دوران حکومت عثمان به سوءاستفاده از بیت‌المال عادت کرده بودند با حکومت علی(ع) منافعشان را در خطر دیدند و علیه امیرالمؤمنین(ع) به جوسازی و اعمال فشار سیاسی پرداختند. علی(ع) با کمال صراحت و قاطعیت در برابرشان ایستاد، منحرف، دنیاپرست و ستمگرشان خواند،‌ سوءاستفاده از بیت‌المال را ظلم به حق‌ مظلومان نامید و با سرزنش شدید آنان فرمود «به خدا سوگند، داد ستمگر را از ستم‌دیده می‌گیرم و افسار ستمگر را به گونه‌ای می‌کشم تا به آبشخور حق وارد گردد گرچه ناخوشایندش باشد (نهج البلاغه خطبه 136)».

دعاگو علی(ع) را الگوی عدالت‌خواهی و حق‌مداری به رغم برتری امتیازات ارزشی بر همه اصحاب رسول گرامی(ص) توصیف نموده اضافه کرد: نوبت دیگری طلحه و زبیر برای دریافت سهمیه‌ بیشتر از بیت‌المال به محضر علی(ع) شرفیاب شدند و  از کاستی سهمیه‌شان نسبت به زمان خلیفه دوم شکایت کردند، علی(ع) از سهمیه دریافتی‌شان در زمان رسول اکرم(ص) پرسید، سکوت کردند، امیرالمؤمنین از دریافت مساوی با دیگران در زمان پیامبر(ص) سخن گفت و با تصدیق آن دو همراه شد.

وی ادامه داد: طلحه و زبیر از خویشاوندیشان با پیامبر(ص) و رنج‌ها و زحمات بیشترشان سخن گفتند وقتی با پرسش علی(ع) در مورد خویشاوندی‌اش با پیامبر(ص) و زحمات و رنج‌هایش برای پیشبرد اسلام در مقایسه با آنان مواجه شدند حق را به علی(ع) دادند و امیرالمؤمنین فرمود به خدا سوگند من و این غلام(خدمتکار) در بهره‌برداری از بیت‌المال یکسانیم. (مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 110 و 111)

خطیب جمعه شمیرانات ولایت علوی(ع) را پاکترین حکومت اسلامی از اثرگذاری مناسبات خویشاوندی بر حقوق اجتماعی و روابط حکومتی توصیف نموده گفت: در دوران حکومت علی(ع) در کوفه برادرش عقیل به حضورش رسید و گفت «مقروضم و از ادای آن ناتوانم، قرضم را ادا کن»، علی(ع) با پرسش از عقیل از صد هزار درهم بدهی او آگاه شد و فرمود این اندازه‌ ندارم، صبر کن تا جیره‌ام برسد، در انتهای توان کمکت می‌کنم، عقیل جیره شخصی علی(ع) را برای ادای دینش ناکافی دانست و کمک از بیت‌المال را مطالبه کرد و علی(ع) در پاسخ عقیل، مساوی بودن حق همگان از بیت‌المال را یادآوری کرد.

ایشان ادامه دادند: علی(ع) برای نشان دادن زشتی تقاضای عقیل بر فرض قانع‌نشدن با سخنان حقش، او را به سرقت از صندوق‌های کنار بازار دارالاماره و منزل یکی از تجار «حیره» متوجه ساخت و در برابر تأثر عقیل از این موضع هشداردهنده‌اش او را متوجه ساخت که تصرف به ناحق در بیت‌المال از سرقت اموال بازاریان و تاجران کوفه و حیره به مراتب زشت‌تر، بدتر و زیانبارتر است«مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 109». علی(ع) در مرتبه دیگری تقاضای بی‌مبنای برادرش عقیل برای برخورداری بیشتر از بیت‌المال را با دعوت از او برای دست گذاشتن به آهن گداخته پاسخ داد و حرارت توصیف‌ناپذیر آتش جهنم را به او یادآوری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دعاگو صراحت و قاطعیت علی(ع) در برابر تقاضاهای ناسازگار با حق‌مداری و ضوابط حکومتی را اسوه ماندگار در تاریخ زندگی انسان تحلیل نموده گفت: علی(ع) هرگز به عذر و بهانه‌های تعریف‌نشده در ضوابط قانونی برای پرداخت‌های بیشتر از اموال عمومی توجه نمی‌فرمود. در دوران حکومت حضرتش عاصم بن میثم به محضر ایشان شرفیاب شد و به دلیل پیری و کم‌توانی تقاضای برخورداری بیشتر از بیت‌المال کرد، امیرالمؤمنین(ع) بیت‌المال را امانتی نزد خود خواند و برای کمک به پیرمرد به حاضران فرمود: «خدا رحمت کند کسی را که به پیرمرد افتاده کمک کند»(مناقب آل ابی طالب ج2 ص110).

ناطق جمعه شمیرانات رعایت دقیق برابری در برخورداری همگان از حقوق عمومی را یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های راهبردی و الگویی سیره علوی نامیده گفت: علی(ع) در تقسیم اموال عمومی، برابری را برای حق‌گذاری، معیار می‌دانست و هرگز در توزیع بیت‌المال به مناسبات شخصی و ملاحظات سیاسی توجه نمی‌کرد. اموالی از بیت‌المال را از منطقه جبل(کرمانشاه و اطراف آن) به کوفه آورند، علی(ع) آن‌ها را به سران هفت قوم ساکن کوفه داد تا میان مردمانشان به صورت یکسان تقسیم کنند و قرص نان باقی مانده را در هفت قسمت مساوی بین آن هفت قوم تقسیم فرمود.(بحار الانوار ج 41 ص 136)

امام جمعه شهرستان شمیرانات هوشیاری علی(ع) را در برابر فریبکاری‌های دشمنان و فریبندگی‌های زینت‌های جهان از ارزشمندترین آموزه‌های دینی و کاربردی‌ترین شیوه‌های حکومتی تحلیل نموده گفت: علی(ع) در برابر فریبکار‌ی‌ها و فریبندگی‌ها هرگز از پایداری و خویشتن‌داری خدامدار فاصله نگرفت. اشعث بن قیس که از منافقان و دشمنان علی(ع) بود برای فریب آن حضرت و برخورداری بیشتر از بیت‌المال، حلوایی آماده نمود و به عنوان هدیه در درب منزل امیرالمؤمنین(ع) شبانه به ایشان تقدیم کرد، علی(ع) آنچنان از حلوای هدیه اظهار نفرت فرمود که گویی با زهر مار، خمیرش کرده بودند.
دعاگو اضافه کرد: علی(ع) در برابر توطئه منافقانه اشعث بن قیس برای دستیابی غیرقانونی به اموال عمومی فرمود عزداران در عزایت بنشینند، مرگت باد، آیا برای فریبم از راه دین خدا وارد شده‌ای، خردت آشفته شده یا دیوانه شدی یا هزیان می‌گویی، اگر هفت اقلیم را به من ببخشند تا با گرفتن دانه جویی از دهان مورچه‌ای خدا را نافرمانی کنم، نخواهم کرد، بی‌تردید دنیای شما نزد من از برگی که ملخ به دندان گرفته و آنرا جویده بی‌ارزش‌تر است.(نهج البلاغه خ 224)

خطیب جمعه شهرستان شمیرانات مبحث شاخصه‌های بصیرت در دولت را ادامه داده و به محورهای خدمت شایسته، احترام به ملت و تبعیض‌ستیزی در حوزه‌های ملی پرداخته اظهار داشت: از شاخصه‌های برجسته دولت که در درون نظام‌های حکومتی، قوه مجریه نامیده می‌شود خدمت شایسته به ملت است. یکی از شاخصه‌های شایستگی در بسترها و عرصه‌های خدمتگزاری، مفید بودن خدمت برای ملت است، ‌اگر دولتی با تصور خدمت به ملت به کار غیرمفید بپردازد توان و سرمایه‌های ملی را تباه کرده و خدمتگزاری را به آفت ناشایستگی، گرفتار ساخته است.

وی افزود: دومین شاخصه شایستگی، همسویی خدمت دولت با نیازهای واقعی ملت است، دولتی که به نیازسنجی نمی‌پردازد امکانات ملی را در موارد نیاز، مصرف نمی‌کند و خدمات مورد نیاز نیازمندان را در حوزه‌هایی که هیچ نیازی به آن خدمت نیست مصرف می‌نماید. سومین شاخصه شایستگی در بسترها و عرصه‌های خدمتگزاری، بهنگام بودن خدمت است، اگر خدمات دولت در لحظات حساس و حیاتی و در زمان اثرگذار در بهبود شرایط اقشار ملی، ارائه نشود خدمت نابهنگام دولت از اثرگذاری مطلوب بر بهبود شرایط، محروم می‌شود و از گوهر شایستگی برخوردار نمی‌گردد.
دعاگو ادامه داد: چهارمین شاخصه شایستگی، کیفیت خدمت ارائه شده به ملت در حوزه‌های ملی و بین‌المللی است، اگر خدمات ارائه‌شده از استانداردهای مطلوب و تعیین‌شده برخوردار نباشد آسیب‌رسانی به سرمایه‌های ملی و موجب نگرانی اقشار ملت است.

دعاگو سقوط هواپیماهای جمهوری اسلامی به دلیل نقص فنی و شرایط نامساعد پروازی را  نمودار کاستی‌های رسوا و مضحک در حوزه مدیریت بسترها و عرصه‌های ترابری هوایی و ایمن‌سازی هواپیماها براساس استانداردهای بین‌المللی توصیف نموده گفت: در کشوری که استانداردهای پروازی تعیین‌شده برای ناوگان هوایی‌اش در چارچوب کیفیت‌های تعریف‌شده در نظام بین‌المللی است پرواز هواپیماهای برخوردار از نقص فنی و یا نادیده‌گرفتن شرایط جوی برای پروازهای داخلی و یا خارجی با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. کوچک شدن ناوگان هوایی و در اختیار داشتن هواپیماهای کمتر و مطمئن به مراتب بهتر از پذیرش تلفات و خسارات سنگین برای اقشار ملی و جمهوری اسلامی است.

امام جمعه شمیرانات اضافه کرد: تحریم‌های بین‌المللی و تأثیر آن بر کاستی‌های موجود در هواپیماها و حوزه ترابری هوایی برای ملت ایران و هوشمندان فرهنگی و سیاسی قابل درک است ولی پرواز هواپیمایی که به لحاظ مشخصات فنی از استاندارد قابل قبول برای پرواز برخوردار نیست و یا پرواز در شرایط نامساعد جوی هرگز نمی‌تواند با آن کاستی‌ها توجیه شود. پرواز هواپیما با اصرار مسافران و یا فرود اضطراری بی‌دلیل به جای بازگشت به تهران، اظهارات زشت و خنده‌داری است که بیشتر به کاستی اعتبار مسئولان و اعتماد اقشار ملی می‌انجامد.

دعاگو خدمتگزاری بی‌منت را نماد شایستگی خدمت و شاخصه بصیرت در دولت تعریف نموده گفت: پنجمین شاخصه شایستگی،‌ خدمتگزاری بی‌منت به اقشار ملی است، دولت‌های بصیر خدمت به ملت را وظیفه و افتخار می‌دانند و هرگز برای خدمتگزاری  به منت و آزار ملت متوسل نمی‌شوند. ششمین شاخصه شایستگی در خدمتگزاری آراسته به بصیرت، استوارسازی خدمت دولت بر عدالت است و خدمت شایسته در حوزه ملی، بی‌هیچ تبعیضی مبتنی بر دادخواهی، دادگری و رعایت گوهر عدالت در همه بسترها و عرصه‌های ملی است.


http://ayandenews.com/news/23751/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد