نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

حکایت قابل تامل متهمین به جاسوسی با تابعیت خارجی در 6 سال اخیر

سه سال قبل ملوانان انگلیسی نهایتا با بدرقه رسمی کشور را ترک کردند. خانم کلوتید ریس با بدرقه خانم دکتر مجتهدزاده،رئیس مرکز زنان و خانواده به فرانسه رهسپار شد. رکسانا صابری محکوم به 8 سال زندان شد و پس از تجدید نظر ظرف یک هفته آزاد و از کشور خارج شد.هاله اسفندیاری، رامین جهانبگلو، عشا مومنی، مازیار بهاری و دست آخر سارا شورد. دو تبعه سوئدی که گفته شد به دلیل عکاسی از مراکز حساس قشم بازداشت شده اند و دو تبعه چینی...

در حالی که طی پنج سال اخیر موضوع دستگیری و آزادی اتباع خارجی وشهروندان دوتابعیتی در کشور به موضوع نخست رسانه‌های داخلی وخارجی تبدیل شده است، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که مذاکرات نهایی ورایزنی های بین المللی جهت آزادی خبرنگاران آلمانی که بدون مجوز در کشور فعالیت می کردند، انجام شده واحتمال آزادی این افراد در روزهای آینده وهمزمان با مذاکرات ایران با 5+1 جدی است.


به گزارش سرویس سیاسی «آینده»؛ رویکرد نظام جمهوری اسلامی در مقابل دستگاه های اطلاعاتی غربی و عناصر تحت امر آنها چیست؟ یقینا تمامی مسئولین کشور به این پرسش با قاطعیت جواب داده و از جدیت برخوردها بدون هیچگونه اغماضی سخن خواهند گفت. اما مرور برخی موارد اعلام شده در این رابطه در سال های اخیر و بررسی اجمالی سرنوشت هر یک از آنها، برای افکار عمومی شبهاتی باقی می گذارد که نیازمند پاسخگویی است.

حدودا سه سال قبل ملوانان انگلیسی نهایتا با بدرقه رسمی رئیس جمهوری کشور را ترک کردند. خانم کلوتید ریس، دانشجوی فرانسوی که در حوادث پس از انتخابات به جاسوسی متهم شده بود، نهایتا با بدرقه خانم دکتر مجتهدزاده،  مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز زنان و خانواده  به فرانسه رهسپار شد. رکسانا صابری که پرونده ای در نوع خود منحصر به فرد را رقم زد، بس از 100 روز بازداشت، محکوم به 8 سال زندان شد و پس از  برگزاری دادگاه تجدید نظر در اوایل سال گذشته و تبدیل حکم به 2 سال حبس تعلیقی، ظرف یک هفته آزاد و از کشور خارج شد.

هاله اسفندیاری، رامین جهانبگلو، عشا مومنی، مازیار بهاری و دست آخر سارا شورد. دو تبعه سوئدی که گفته شد به دلیل عکاسی از مراکز حساس قشم بازداشت شده اند و دو تبعه چینی که گفته شد هنگام عکاسی از مراکز حساس  اراک بازداشت شدند.

اینها نمونه هایی از بازداشت شدگان به اتهام جاسوسی در سال های اخیر هستند که تقریبا همگی با سرنوشت یکسانی مواجه بوده اند. سرنوشتی که کما بیش برای دو همراه آمریکایی خانم سارا شورد و دو آلمانی بازداشتی نیز انتظار می رود. قابل تامل اینکه:

1) در برخی از این یرونده ها، ورود مقامات اجرایی و بعضا شخص رئیس جمهوری را به قصد تاثیرگذاری شاهد بوده ایم. با توجه به دو تابعییتی بودن اغلب اشخاص مظنون در این پرونده ها، اینکه  مثلا وزیر خارجه یا سخنگوی وزارت خارجه مورد سوال خبرنگاران یا همتایانشان قرار بگیرند و اظهار نظر کنند، قابل درک است. اما اقداماتی از جمله نوشتن نامه در مورد رکسانا صابری (که سفارش به تسریع در رسیدگی و اجازه دفاع و برخورداری کامل از حقوقش را می کرد) چندان معمول به نظر نمی رسد.

2) در اکثر این پرونده ها و در اولین ساعات بازداشت متهمین، از طرفی مقامات قضایی و امنیتی با چاشنی قاطعیت بر جاسوس بودن شخص دستگیر شده تاکید داشته اند و از طرف دیگر، متهم یا متهمین بعد از فضاسازی و فشارهای خارجی، آزاد شده اند. تکرار این روند قطعا باعث بدبینی به کشور در فضای بین الملل و بی اعتمادی داخلی (که به شکل شایعات نمود دارد) و بدگویی های مغرضانه ابوزیسیون (که نظام در این موارد دنبال نوعی باج گیری و گروگانگیری هست) می شود. حتی دلخوری بعضی مسولین مرتبط با این برونده ها نیز مشاهده شده است.

3) به دلایل روشن، بیشتر این متهمین بعد از آزادی و برگشت به کشور متبوعشان، تبدیل به چهره های کاملا شناخته شده می گردند. به عبارت دیگر، آنان بعد از خروج از کشور پای ثابت رسانه های تحلیلگر  فعال حقوق بشر و بعضا معاند نظام شده و ضمن نوشتن کتاب خاطرات و سخنرانی در دانشگاهای معتبر و عضویت در انستیتو های موثر، بعضا علیه نظام به فعالیت تبلیغی و سیاه نمایی می بردازند.

4) در ارتباط با بسیاری از این متهمین (که حالا تبدیل به چهره های مشهور رسانه ای و فعال حقوق بشر شده اند) همچنان ابهاماتی وجود دارد که بعضا هنوز هم از آنها سوء استفاده خاص می شود. مثلا در مورد برونده رکسانا صابری (که در نهایت جرمش نگهداری اسناد محرمانه عنوان شد)  جزییات بیشتری فاش نگردید و اکنون  هر کسی از ظن خود تحلیل می کند. تا آنجا که در مقطعی روزنامه وطن امروز، شخص حجت الاسلام حسن روحانی را متهم کرد و در عین حال، عده ای رکسانا صابری را تا حد مترجمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بالا بردند.

البته شرایط و حساسیتهای دیپلماتیک و بین المللی، امری که مقامات اجرایی کشورمان کاملا به آن آگاهند و بیش از همه بر آن اشراف دارند، قابل درک است. با این حال، تداوم این موارد که در جامعه باعث برداشت تناقض می شود، چندان جالب نیست.

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد ضروری باشد بازتعریفی واحد از اتهام جاسوسی در قوانین کشور و نیز کلیه نهادهای ذی ربط ارائه گردد و نگاه به مقوله اتهام جاسوسی با لحاظ تدابیر ملی و بین المللی و چاشنی سعه صدر و نیز دقت مطرح شود تا مواردی مثل مورد اخیر که یک زن نامتعادل ابتدا جاسوس خوانده شد و بعد دیپورت شد، رخ ندهد تا دستگاه های امنیتی، قضایی، اجرایی و دیپلماسی و تبلیغاتی که همه آنها نقش اساسی در قوام نظام دارند، دستخوش آسیب نشوند. همچنین تدابیری اتخاذ گردد تا به نام جبران گذشته از دیگرانی انتقام گرفته نشود و خدای ناکرده بی گناهی هم قربانی نشود.

http://ayandenews.com/news/23555/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد