نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

تحلیل موشکافانه سیما از مستند به اصطلاح "فیلم هندی"! -فردانیوز

برنامه‌های تحلیلی رسانه ملی طی چند ماه اخیر پر است از تکه‌های بریده و گزینشی شبکه‌های خبری تلویزیونی خارجی که با حضور یک یا دو مجری و حرکات سریع دوربین و دیالوگ‌های آنان سعی می‌کنند بگویند «این شبکه‌ها بد هستند».

رسانه ملی در تحلیل جدیدی از فیلم مستند «دو سرباز» مرتبط با دفاع مقدس که در شهریور ماه امسال از سوی BBC فارسی پخش شد این فیلم را یک داستان با درون مایه درام توصیف کرد که بیشتر به یک فیلم هندی شبیه است تا یک مستند واقعی درباره حاشیه‌های جنگ تحمیلی.

به گزارش سرویس فرهنگی «فردا»؛ در برنامه‌ای که روز جمعه در تلویزیون پخش شد برخی کار‌شناسان حاضر در این برنامه در تحلیل خود از مستند «دو سرباز» بی‌بی سی فارسی این مستند را یک قصه از پیش نوشته شده توصیف کردند که بعد‌ها دو نفر را پیدا کردند تا آن را اجرا کنند.

کار‌شناسان این برنامه تلویزیونی با طرح این سؤال که این دو سرباز آمریکایی در کشوری مانند کانادا در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ میلادی چه می‌کرده‌اند گفتند این دو سرباز احتمالاً وابسته به ایادی آمریکا و انگلیس هستند و از این دو کشور پول می‌گیرند.

آنچه بدیهی می‌نماید این است که رسانه BBC فارسی همانند هر رسانه دیگری هدف‌گذاری خاص خود را دارد و مواضع انگلیسی آن برای مخاطبین ایرانی آن آشکار شده است اما سیل برنامه‌های تحلیلی دم دستی و سطحی رسانه ملی در مواجهه با رسانه‌های بیگانه گاهی فهم مخاطب را پایین می‌انگارد و خبر از نوعی شتاب‌زدگی در ساخت این برنامه‌ها می‌دهد.

«ضد تبلیغ» در مفهوم رسانه‌ای امری است که با دفاع بد از یک پدیده حادث می‌شود و یکی از ارکان اصلی این استراتژی حذف یا فروکاستن منطق از ابعاد تحلیل یک رویداد است. برنامه‌های تحلیلی رسانه ملی طی چند ماه اخیر پر است از تکه‌های بریده و گزینشی شبکه‌های خبری تلویزیونی خارجی که با حضور یک یا دو مجری و حرکات سریع دوربین و دیالوگ‌های آنان سعی می‌کنند بگویند «این شبکه‌ها بد هستند».

مستند «دو سرباز» با فرض صحه گذاشتن بر اصل رویداد، دیدن «اندکی از حقیقت» محسوب می‌شود در حالی که به یقین جنگ تحمیلی حقایق انسانی و معنوی بی‌شمار زیادی دارد و رسانه‌های ما تنها با آشکار کردن زوایای مغفول این نبرد می‌-توانند به طور غیر مستقیم پاسخگوی بسیاری از مسائل مطروحه باشند در حالی که رسانه ملی نوعاً با ساخت برنامه‌های تقابلی مستقیم با رسانه‌های بیگانه خود را درگیر بازی در زمینی نموده است که حریف نیز به دنبال آن است.

مستند «دو سرباز» روایت داستان دو سرباز ایرانی و عراقی است؛ در جنگ تحمیلی و عملیات فتح خرمشهر سرباز عراقی توسط بسیجی امدادگر ایرانی از مرگ نجات پیدا می‌کند و ۲۰ سال پس از این حادثه این دو سرباز یکدیگر را در یک مرکز روان ‌درمانی در ونکوور کانادا پیدا می‌کنند و این بار سرباز عراقی به سرباز ایرانی در رفع افسردگی کمک می‌کند.

اگر بی‌بی سی فارسی مستندی پخش می‌کند که به زعم رسانه ملی یک فیلم عاطفی هندی است چرا ما قادر نباشیم مستند‌ها و نه فیلم‌هایی بسازیم که در آن جنگ تحمیلی از زاویه دیگر و به عنوان میعادگاه عاشقان نگریسته شود. بطن جنگ تحمیلی سرشار از به هم پیوستن‌های عمیق انسان‌هایی بود که از ما خالص‌تر بودند و زمین سخت و خشن جنگ را‌‌ همان بهشت موعود و برین می‌دیدند که همدیگر را در آن یافته بودند. آیا ما در به تصویر کشیدن این درام واقعی عاجز هستیم؟

http://www.fardanews.com/fa/news/133503/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%81%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D9%86%D8%AF%DB%8C!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد