نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

هنرمند از دیدگاه حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی - شیعه آنلاین

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از ایسنا، حضرت آیت‌الله صافی در دیدار با اعضای برگزار کننده‌ جشنواره‌ هنرهای آسمانی گفت: هنر واقعی استفاده صحیح از نبوغ و استعدادهای بشری است.


این مرجع تقلید در این دیدار با قدردانی از برگزاری این جشنواره اظهارکرد: از شما تشکر می‌کنم که این نیات پاک را دارید و اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای کرده‌اید.

وی با بیان این که ظرافت‌های فراوانی از سوی خداوند متعال در وجود انسان قرار داده شده است، تصریح کرد: باید قدردان این استعدادها و نبوغی که در انسان است باشیم و شاکر این نعمات باشیم.

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه استفاده صحیح از هنر و استعداد‌های الهی را بهترین راه قدردانی از نعمت‌های الهی دانست و افزود: باید از این استعدادها به نحوی صحیح استفاده شود، متاسفانه با وجود این که هنر معنای وسیعی دارد؛ ولی در برخی جوامع یک معنای مبتذل در اذهان دارد.

وی هنر اسلامی را دارای پیشینه بسیار غنی و قوی یاد کرد و به نقل از دکتر گوستاولون فرانسوی ادامه داد: این نویسنده فرانسوی در کتاب تمدن اسلام و عرب می‌نویسد، مسلمانان وقتی به وسیله هدایت‌های اسلام، هنر را اسلامی کردند، هنر گرایش‌های بهتری پیدا کرد و آثار هنری خود را در مسائل مذهبی به نمایش گذاشتند.

حضرت آیت‌الله صافی از شعر به عنوان یکی از هنرهای الهی نام برد و افزود: وجود شعرا و شعرهای الهی نشان این است که انسان دارای باطن پاکی است و با غیب در ارتباط است؛ زیرا امکان ندارد از انسان این‌گونه شعرهای توحیدی صادر شود؛ ولی با غیب در ارتباط نباشد.

وی با بیان این که هنر در تربیت و روح مردم تاثیر فراوان دارد، یادآور شد: رشته‌های هنری فراوانی وجود دارد که باید به درستی و براساس موازین شرعی از آن استفاده کرد؛ اگر از اینها درست استفاده کنیم می‌توانیم مردم را هدایت ‌کنیم.

وی از نهج‌البلاغه به عنوان هنری فوق‌ هنرهای بشری یاد کرد و آن را یکی از هنرهای امیرمومنان حضرت علی علیه السلام دانست.

این مرجع تقلید جهان تشیع، هنر را دارای ابعاد مختلفی برشمرد و هنر همسرداری، درست زندگی کردن و هنر زندگی و اقتصاد را از جمله انواع هنرها یاد کرد و افزود: هنرهای فراوانی در وجود انسان‌ها نهفته است که باید همه این هنرها استخراج شود و به درستی استفاده شود.

وی با توجه به تاثیر شعر در انسان، به عنوان نمونه، اشعاری از فردوسی را خواندند و تاکید کرد: گاهی یک شعر به قدری در انسان تاثیر می‌گذارد که خطابه و سخنرانی آن تأثیر را نخواهد داشت. استعدادهای فراوانی در وجود انسان نهفته است که باید این هنرها شناسایی و به عنوان هنر و جمال بشریت معرفی شود؛ زیرا هنر اهمیت بسیار زیادی دارد ولی انسان از آنها غافل است.

حضرت آیت الله صافی در پایان در توصیه‌هایی به طلاب گفت: هر چه به این نکات الهی بیشتر توجه کنید موجب خداشناسی و کمال بیشتر انسانی می‌شود و رشد فکری و معنوی انسان را رقم خواهد زد و باید دقت شود که شرع و دستورات شرعی در هنر رعایت کرد.
منبع:
http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=31329
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد