نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

ارتباط مرگ کارگران ایران خودرو در اربعین با کیفیت خودروهای ایران-

یک کامیون همزمان با خروج کارگران این شرکت، به گروهی از کارگران برخورد کرده و این حادثه به وجود آمده است.در ساعات خروج کارگران ایران خودرو در هر شیفت، جمعیتی 5 تا 6 هزار نفری به سمت گیت های خروج جهت ...مدیران باید از حادثه سه شنبه شب ایران خودرو که منجر به کشته شدن 4تا 8 نفر از هموطنانمان شد، درس بگیرند و مقداری از بار افزایش تولید را خودشان به دوش بکشند


بروز حادثه شب گذشته در شرکت ایران خودرو که منجر به کشته شدن 4 تن و زخمی شدن 13 تن دیگر شد، باعث نارضایتی کارگران این شرکت شده است البته برخی منابع غیر رسمی از کشته شدن 8نفر خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار "آینده"، در پی اعلام کار در شرکت ایران خودرو در روز اربعین، یک کامیون همزمان با خروج کارگران این شرکت، به گروهی از کارگران برخورد کرده و این حادثه به وجود آمده است.

برخی علت این حادثه را بریدن ترمز این کمپرسی و برخی خواب آلوده بودن راننده عنوان کرده اند.

این در حالی است که در ساعات خروج کارگران ایران خودرو در هر شیفت، جمعیتی 5 تا 6 هزار نفری به سمت گیت های خروج جهت سوارشدن بر سرویس ها حرکت می کنند.

اسامی درگذشتگان این حادثه از این قرار است: ولی الله رحمانی فرزند رمضان؛ مصطفی خضری فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی فرزند میریعقوب

سایت شرکت ایران خودرو نیز در اولین ساعات بامداد این خبر را تایید کرد و نوشت:

"در ساعت 23.30 مورخ 89.11.5 یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از درب شماره 9 ایران خودرو بود که بر اثر بی احتیاطی با تعدادی از کارکنان این شرکت برخورد و متاسفانه باعث کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 13 نفر از همکاران زحمتکش و خدوم  این شرکت شد.

در پی این حادثه مدیرعامل و کلیه مسؤلین این شرکت به سرعت در محل حادثه حضور یافته و نیروهای امدادی نیز مجروحین را به مراکز درمانی انتقال دادند. آخرین وضعیت مجروحین نشان دهنده آن است که 4 نفر از مجروحان به صورت سرپایی معالجه و بقیه مجروحان در مراکز درمانی تحت مداوا می باشند.

متعاقب آن پرسنل و مدیران ایران خودرو از این حادثه اظهار تاسف نموده و خواستار رسیدگی و برخورد با عاملان حادثه شده اند.به دستور مهندس نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تیم ویژه ای جهت پیگیری این حادثه تشکیل شده است."
 
به نظر می رسد یکی از عوامل تشدید نارضایتی کارگران در پی این حادثه، کشاندن آنها به کار در یک روز تعطیل بوده است.

این در حالی است که بعضا به دلیل برنامه ریزی نامناسب، گاه در روزهای عادی برخی شیفتهای کاری غیر فعال می ماند، اما معمولا در ماه های پایانی سال، برای عقب نماندن از سقف تولید، نوعا شیفتهای کاری در روزهای تعطیل هم اعلام می شود.

با وجود آن که حضور در این روزها اجباری نیست و معمولا مدیریت برای جلوگیری از اعتراض کارگران، مبالغی اضافه برای حضور کارگران در این روزها نیز در نظر می گیرد و آنها را راضی می کند، اما طبعا برخی کارگران در روز تعطیل از نظر روانی انگیزه کافی را ندارند و قاعدتا این امر می تواند به یکی از عوامل انسانی کاهش کیفیت خودروهای ساخت داخل تبدیل شود؛ با این وصف از یک سو مدیریت بزرگترین واحد صنعتی کشور هزینه بیشتری پرداخت کرده و در عین حال کیفیت خودرو به جای پیشرفت افت می کند.

گفتنی است با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مردم ضمن استقبال از واقعی شدن قیمت سوخت، خواستار واقعی شدن قیمت خودروهای ساخت داخل و بالا رفتن کیفیت آنها شده اند که در این زمینه باید کلیه عوامل از جمله عوامل انسانی را در نظر گرفت.

پیام تسلیت مدیر عامل ایران خودرو
در پی درگذشت و مجروح شدن تنی چند از همکاران شرکت ایران خودرو در اثر حادثه تصادف شب گذشته، مهندس نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو پیام تسلیتی را برای خانواده ها و کارکنان این گروه صنعتی منتشر کرد.

به گزارش ایکوپرس متن پیام تسلیت مهندس نجم الدین به شرح زیر است:
"وقوع حادثه جانگداز و دلخراش تصادف کامیون کمپرسی بنز با تعدادی از کارکنان خدوم و زحمت کش ایران خودرو که باعث مجروحیت و درگذشت چند تن از همکاران عزیزمان شد موجب تاسف و تاثر عمیق این جانب و سایر همکاران شد.
ضمن عرض تسلیت خانواده های محترم مصیبت دیده و جهادگران سنگر تولید ایران خودرو، برای بازماندگان این حادثه صبر و شکیبایی و برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی را طلب می نمایم."

در این حال یک کارشناس صنعت خودرو با ارسال پیامی برای "آینده" نوشت:

اصلاح سیستمهای مدیریت، رمز افزایش کیفیت در کنار افزایش تولید

در عصر کنونی که عصر صنعت و پیشرفت است، همه کشورها و جوامع تلاش می کنند بر میزان تولیدات در همه بخش های سنتی و صنعتی بیفزایند ، چرا که دراین راستا می توانند فرهنگ خود را به دیگر کشورها منتقل و زیر بنای اقتصادشان را تقویت کنند.
کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش می کند ضمن حفظ و تقویت تولیدات سنتی که با فرهنگ بومی آمیخته است، در مسیر رشد صنعتی و تولیدات در این حوزه گام های بلندی بردارد ، چرا که توجه به این امور موجب افتخار و سربلندی ایران است.
در بخش صنعت ، صنعت خودرو یکی از مهمترین حوزه های در آمدی ، ارزآوری و اشتغالزایی است و بدون شک باید این بخش به درستی و با برنامه ریزی حمایت و تقویت شود.
تولید خودروی ملی ، خودروهای وارداتی ، مونتاژ خودرو " سرهم بندی انواع خودرو" همچنین نوآوری های متخصصان و کارشناسان داخلی و نیز قطعه سازی خودرو از جمله فعالیت های این حوزه محسوب می شود که البته مانند بسیاری از زمینه های دیگر نیاز به مدیریت صحیح ، مدیریت و حمایت دارد.

در کشور ما تولید خودرو در یکی ، دو دهه اخیر اوج و شتاب خوبی گرفته است ، اما باید این شتاب تولید تعریف شده و با کیفیت بالا و مایه افتخار باشد.
صادرات برخی از خودروهای ایرانی در کشورهای مختلف حکایت از قرار گرفتن در همین مسیر را دارد ، اما
کیفیت تولیدات داخلی با استاندارهای خودرو در اروپا فاصله نسبتا زیادی دارد و باید تلاش شود تا به آن مقیاس و استاندارد جهانی دست یابیم.

قیمت خودروی داخلی نیز در مقایسه با قیمت های مشابه در کشورهای دیگر و حتی مقایسه این قیمت در داخل با بهای صادراتی آن برای مصرف کنندگان جای سوال بسیار دارد و اغلب مورد اعتراض مصرف کنندگان است، که باید در این خصوص هم برنامه ریزی ، مدیریت ، نظارت و چاره اندیشی شود.

میزان تولید خودرو در کشور به سرعت رو به افزایش است در حالی که زیرساختهای لازم در خیابانها و بزرگراه ها و جاده های بین شهری برای پاسخگویی به این همه تولید اندیشیده نشده است و همچنین برنامه و سیاست کلان مشخصی برای افزایش عملیاتی کیفیت خودروها  دیده نمی شود.

همه مصرف کنندگان اعتقاد دارند به جای افزایش تعداد خودرو که کیفیت لازم را ندارند بر میزان کیفیت و ایمنی خودروها بیفزایید و در این مسیر حداقل به فکر جان و مال مردم باشید!
اینکه بین دهها نمونه خودروی تولیدی داخل کشور تنها یک یا حداکثر 2 نمونه آن دارای استاندارد نسبی آن هم در بعضی از زمینه هاست ، جای تاسف و تامل بسیار دارد و باید فرد، تشکل، سازمان یا وزارتخانه ای جلوی این همه تولید را بگیرد.

هر زمانی که از محدودیت در میزان تولیدات خودرو سخنی به میان آمده است ، نیز گروهی از بیکاری و تبعات آن سخن گفته اند و راه را بر کارشناسان و نو اندیشان صنعت خودرو بسته اند.
در حقیقت در مسیر تولید کیفی خودرو نیز هر کسی در کشور سخنی می گوید ، بلافاصله گروهی در همین صنعت به خاطر حفظ منافع فردی و گروهی و... وارد صحنه می شوند و فرد را از ابراز نظر پیشیمان می کنند.
سوال این است که چرا باید به جای تفکر و عمل در باره تولید خودروی با کیفیت مطابق استاندارد اروپا، به انتقاد کنندگان حمله شود و صداها را در گلو خفه کنیم.
چرا حاضر نیستیم محصول خوب تولید کنیم و مصرف کننده با رضایت خاطر تولیدات ما را خریداری کند و صدها چرای دیگر...

چرا  وقتی مسوولان مسوولیت یک بنگاه را می پذیرند، چرا فقط آمار تولید را بالا می برند ؟

مدیران باید از حادثه سه شنبه شب ایران خودرو که منجر به کشته شدن چند نفر از هموطنانمان شد، درس بگیرند و مقداری از بار افزایش تولید را خودشان به دوش بکشند و ضمن تلاش در جهت افزایش کیفیت، برنامه های  خود را درارتقاء سیستمهای مدیریت و دانش مدیران و کارشناسان متمرکز نمایند. چه بسا با یک اصلاح سیستم که از لایه کارشناسی و مدیریتی حاصل می شود، حجم زیادی از ضایعات، دوباره کاری و تحمیل اضافه کار به کارگران کاسته می شود و ضمن ِ افزایش عملی کیفیت با کاهش هزینه های تولید، قیمت نیز کاهش می یابد


http://ayandenews.com/news/24475/

نظرات 1 + ارسال نظر
سحرگاه امید یکشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:57 ب.ظ

سلام دوست با معرفت من. ممنون که به من سر زدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد