نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

حکمرانی‌خوب‌غربی‌ها یاحکمرانی اسلامی/مظاهری-آینده نیوز

حمیدمظاهری راد در وبلاگش نوشته است:

حکمرانی خوب نقشی بی بدیل در توسعه ملی منطقه ای داشته و تنها چاره جلوگیری از فساد مورد توجه جوامع و مکاتب گوناگون قرار گرفته است.


این حکومت که قرابت فراوانی با مکتب اسلام و آموزه های دینی ما دارد در آینده ای نه چندان دور جهان را متحول خواهد کرد .دنیایی که در آن مقامات بلحاظ شاخصه های جدید حکومتداری میبایست شفافتر عمل نموده و پاسخگوتر باشند.در چنین دنیایی کارا با مردم صورت می پذیرد نه برای مردم!طوریکه بارها عنوان کرده ام مدیران میبایست خویش را در اتاقهایی شیشه ایی بیابند که هر آن مردم حاضر و ناظر اعمالشان میباشند.

با گسترش فناوریهای جدید گریزی از حکمرانی خوب نیست.پاسخگویی به افکار عمومی تا آنجا پیش میرود که وزیر خارجه کره بدلیل اینکه فرزندش در شغلی در حد متوسط استخدام گردیده از سمت خویش کناره گیری میکند.رئیس جمهور رژیم اشغالگر قدس که اتفاقا یک ایرانی است (موشه کاتساو) به جرم ارتباط با یک زن در همان موعد ریاست جمهوری اش مورد مواخذه پلیس قرار گرفته و برکنار گردیده و به 16 سال زندان محکوم میگردد.

از این دست مسائل در دنیای جدید فراوانند.و اینها همه در حالیست که متاسفانه در مملکتی که آموزه هایش پر است از شاخصهایی که در هیچ مکتبی یافت نمیگردد فردی بدون کمترین پشتوانه مالی یک شبه میلیاردها اندوخته مالی جمع می نماید و آب از آب تکان نمیخورد.برای استخدام در یک مرکز میبایست حتما فامیل شخصیتی بود و یا در سیستمی قرار گرفت که اعتقاد به آن نداری!مردمی که برای مراجعه به ادارات در بدر دنبال آشنا میگردند بی آنکه حداقل یکبار برای امتحان هم که شده بدون یافتن شناس مرجعه کنند تا بلکه نتیجه ای بیابند.الگوی حمکرانی خوب در زمان حاضر در مجامع بین المللی و محافل کارشناسی تنها راه خروج از بن بست فقر و توسعه نیافتگی تلقی میشود و مدیریت سطح محلی گریز و گزیری از آن ندارد زیرا اثر بخش ترین کم هزینه ترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریتی است که توسعه منطقه ای و در نتیجه توسعه ملی را نیز در بر دارد.

قطعنامه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد بصورت آشکار، حکمرانی خوب را در پیوند با بستر محیطی می داند که رو به سوی بهره مندی از حقوق بشر و رشد و توسعه انسانی پایدار دارد. برای ایجاد امنیت در حکمرانی خوب بین کشورها، دستاوردهای مشارکتی در توسعه به رسمیت شناخته می شود و دستاوردهای تجویزی نامناسب تلقی شده است. با پیوند حکمرانی خوب و توسعه انسانی پایدار،‌ بر اصولی چون مشارکت جویی، پاسخ گویی و ارتقای حقوق بشر تاکید می گردد و دستورالعمل های تجویزی و اجباری برای ایجاد توسعه، موردنظر نخواهد بود.
طرح توسعه ملل متحد می گوید که حکمرانی خوب مشتمل بر سنت ها، نهادها و فرایندهایی است که تعیین می کند چگونه تصمیمات دولتی به صورت روزانه اتخاذ می‌شوند و پرسش های زیر را پاسخ می دهند:
- چگونه و تا چه حدی شهروندان می توانند در سیاستگذاری های جاری کشور حق اظهار نظر داشته باشند؟
- اداره منابع و خدمات عمومی چه میزان کارآیی دارد؟
- چگونه جلوی سوء استفاده از قدرت و اختیارات دولتی گرفته می شود؟
- کارگزاران دولتی چقدر پاسخ گوی اقداماتشان هستند؟
- شکایات و تظلمات چگونه چاره اندیشی و رفع می شوند؟(UN-ESCAP, ۲۰۰۲).


http://ayandenews.com/news/24365/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد