نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

ویژگیهای مشترک کشورهای عربی درگیر قیام مردمی - آینده نیوز

 دکتر حسین علایی:

در این کشورها هر نوع مخالفت با رئیس حکومت و یا مخالفت با سیاستهای حاکم بر کشور براندازی تلقی شده و رادیو و تلویزیون در اختیار جریان حاکم است هیچ سازوکاری برای کنار گذاشتن قانونی افراد در رأس حکومت وجود ندارد و تنها مرگ و یا کودتا و یا حرکت گسترده مردمی می تواند به عمر آنها پایان دهد. این روسا تمایل دارند تا آخر عمر در رأس کشور خدمتگزار! مردم باشند. آنها خود را بهتر از هرکس دیگر شایسته حکومت می دانند..



سالیان درازی است که اکثر کشورهای عربی چه با اسم جمهوری و چه با اسم پادشاهی با حکومت های استبدادی و خشن اداره می شوند و بیشتر آنها وابسته و یا تأمین کنندة منافع بیگانگان هستند.

ویژگی مشترک این حکومت ها این است که وقتی فردی در رأس دولت قرار می گیرد، دیگر حاضر به ترک قدرت و کنار رفتن از حاکمیت نیست و خود را بهترین تأمین کننده خواسته های مردم و منافع ملی کشور می داند. در بعضی از این کشورها انتخابات نیز برگزار می شود، ولی همیشه افراد در رأس قدرت، برنده نتیجه انتخابات هستند. با برپایی این گونه انتخابات، افرادی مانند صدام حسین، بن علی و حسنی مبارک با رأیی بالاتر از 80 درصد برنده انتخابات می شوند و خود را روسای جمهور قانونی می دانند.

در این کشورها هر نوع مخالفت با رئیس حکومت و یا مخالفت با سیاست های حاکم بر کشور براندازی تلقی شده و اصولا حق مخالفت با دولت عملا به رسمیت شناخته نمی شود. رادیو و تلویزیون در اختیار جریان حاکم است و آحاد مردم در آن سهمی ندارند. آزادی مطبوعات و احزاب یک رویاست و آزادی بیان در تعریف و تمجید از حکومت و سیاست های آن در حد اعلا به چشم می خورد.

وجود زندانیان سیاسی و بی حرمتی به خانواده های آنها یک پدیده عادی در این کشورهاست.آزادی های مذهبی با قرائت دولت خواسته، وجود دارد و دین و مذهبی که مردم را به مخالفت با ظلم و جور فرابخواند، ممنوع است. خطبا و مبلغین مذهبی چنانچه به آنچه بر مردم می رود کاری نداشته باشند و در هر منبر و محراب به سلطان مسلمین و فخامة الرئیس دعا کنند، می توانند به فعالیت بپردازند و الا باید به کنج خانه ها یا مدارس پناه ببرند.

مهمترین مشکل این حکومت ها وجود دانشجویان، دانشگاه ها، مدارس و مراکز علمی است. آنها در حرف به آزاداندیشی خیلی بها می دهند تا جایی که از آن تثبیت موقعیت حاکمان به ثمر برسد. نهادهای امنیتی و انتظامی بیشترین قدرت را در جامعه دارند و تکیه حکومت بر شیوه های پلیسی جهت کنترل مردم است.

هیچ سازوکاری برای کنار گذاشتن قانونی افراد در رأس حکومت وجود ندارد و تنها مرگ و یا کودتا و یا حرکت های گسترده مردمی می تواند به عمر آنها پایان دهد. این روسا به حکومت های 20 ساله و 30 ساله هم قانع نیستند و تمایل دارند تا آخر عمر در رأس کشور خدمتگزار مردم باشند. آنها خود را بهتر از هرکس دیگر شایسته حکومت می دانند و به قرآن که در آیه 106 سوره مبارکه بقره می فرماید: "ماننسخ من آیه او ننسها نأت بخیر او مثلها" اعتقادی ندارند.

اما خواسته مشترک مردم در این کشورها از جمله مصر، تونس، یمن، اردن و.......چیست؟

اگر به شعارهای مردم چه آنان که با ندای الله اکبر به خیابانها آمدند و چه آنها که با مرگ بر دیکتاتور به تظاهرات پرداختند بنگریم، چند خواسته بیشتر نیست که اهم آنها عبارتند از: کنار رفتن حکومت های فاسد مادام العمر، برگزاری انتخابات آزاد به گونه ای که مردم بتوانند با خواست خود افرادی را به حکومت بنشانند و هرگاه آنها را نپسندیدند، از کار برکنار کنند، آزادی دین و انجام آزادانه مناسک مذهبی، آزادی بیان، مطبوعات و رسانه ها، حکومت قانون به جای حکومت افراد، وجود دولت کارآمد، اهتمام دولت به خدمتگزاری و از بین بردن بیکاری و گرانی، آزادی استفاده از فناوری های نوین مانند اینترنت و پایگاه های اطلاع رسانی، پاسخگو بودن دولت در برابر مردم و نمایندگان مجلس، عدم وابسته بودن حکومت به قدرت های بیگانه و.....

آیا این ها چیز بدی است؟

در ایران نیز که نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید، انقلابیون با سرنگونی نظام شاهنشاهی به دنبال برپایی نظامی برخاسته از دل و آرای مردم بودند، به گونه ای که ساختار حکومتی کشور با دین و فرهنگ و خواسته های مردم هماهنگ باشد. مردم ایران در جریان نهضت اسلامی سال 1357 ، شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می زدند که به مفهوم استقلال در تصمیم گیری های دولتی و استقلال از قدرت های بیگانه، آزادی از استبداد و دیکتاتوری و برپایی نظامی اسلامی متکی بر آرای مردم بود و این همان چیزی است که امروز جهان عرب و دنیای اسلام به دنبال آن است.

حضور مردم کشورهای مصر، تونس و یمن در خیابانهای این کشورها، تحول عظیمی است که اگر به خوبی دنبال شود و به ثمر برسد می تواند دنیای جدیدی را در خاورمیانه رقم بزند و در چنین شرایطی است که مردم فلسطین هم می توانند انتظار داشته باشند با انتفاضه جدیدی خود را از زیر سلطه اسرائیل نجات دهند.


http://ayandenews.com/news/24668/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد