نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

تنها حقیقت هستی

استاد محمد صالحی

محوراصلی تمامی کتب آسمانی از بهاگوادگیتا تا تائودچینگ و از هابیل تا قرآن و ...

و خلاصه دستاورد تمام متفکران و فیلسوفان تاریخ و سخن اصلی تمام شاعران آسمانی و بزرگترین آثار ادبی جهان این حقیقت است که تنها یک حقیقت در عالم وجود دارد و تمام موجودات دیگر جلوه های متفاوت این حقیقت واحدند .


شکسپیر چقدر زیبا این مفهوم رو توضیح میده :
تو از کدامین گوهری
که هزاران هزار سایه های شگفت ،
خود را در تو می آویزند ؟
و این چگونه تواند بود
که هر سایه ای را صورتی
و هر صورتی را طرزی و طرازی دیگر می بینم ،
و تو تنها یک چیز ،
و تو تنها یک ذات ،
و هر سایه ای را از تو نقشی دیگر؟
اگر جمال آدونیس را وصف کرده اند ،
مجملی از جمال تو گفته اند ؛
و اگر چهره ی هلن را که مجموعه ی زیبایی است ،
به تمام و کمال ستوده اند ،
شبحی ناتمام از جمال تو تصویر کرده اند ؛
و اگر از بهار و تابستان سخن گویند ،
این یک سایه ی حسنِ تو
و آن یک سفره ی احسان توست .
ما تو را در تمامی صورت های قدسی می شناسیم
و در هرچه بدیع و زیباست ، نشانی از تو باز می یابیم.
اما در حسن خلق و وفای عهد
نه تو به کس مانی و نه هیچ کس به تو ماند . 

این بزرگترین حقیقت عالم از زبان پیامبر اکرم است که " کان الله و لم یکن معه شیی " خدا بود و جز او چیز دیگری نبود و نیست.

به زبان ساده ، دیدن حقیقت کلی در هر یک از موجودات

به قول ویلیام بلیک :
کمال آدمی را چنین وصف کرده اند
جهانی را در سنگریزه ای دیدن
و بهشتی را در یک گل وحشی مشاهده کردن
و بی نهایت را در کف دست نگه داشتن
و ابدیت را در لحظه ای در یافتن
یا بقول شیخ محمود شبستری :
تفکر رفتن از باطل سوی حق
به جزو اندر بدیدن کل مطلق
چنین تفکری است که جوهر واقعی عبادت است 
و عبادت واقعی زندگی بر مبنای چنین تفکری است
انسانی که تمام عالم را حقیقتی واحد میبیند ، میتواند مناسبترین پاسخ ممکن را به موقعیتهای پیش امده در زندگی بدهد  .
و
به گفته قران بزرگ ، تمام اعمال ، گفتار و افکارش عبادت و نمازی دائمی(فی صلاتهم دائمون) در نیایشگاه زندگی است .
او بزرگترین قدرت عالم را حق و حقیقت می داند(
الله اکبر)
شکسپیر چقدر زیبا معنی الله اکبر را بیان کرده که :
آن کس که حق با اوست
   عریان و بی حفاظ چنان است
   که گویی جوشنی از پولاد بر تن دارد
   و آن کس که حق با او نیست 
  و جور و ستم دلش را تباه کرده است
   هرچند که خود را به هزار جوشن مجهز
   کند همچنان زخم پذیر و برهنه است.

یا بقول اشو در معنای لااله الاالله

خداوند وجود دارد و تنها خداوند وجود دارد .

این جمله ،خداوند را مترادف با هستی قلمداد می کند . خداوند ، همان " بودن " تمام موجودات است .خداوند از آفرینش خود جدا نیست .. و دو گانگی در میان نیست . فاصله ای نیست ، پس به هر چه که برخورد کنی ، هم اوست . درختان و رودخانه ها و کوهها ، همگی تجلیات خداوند هستند .
یا مادر ترزا چقدر زیبا معنی لااله الاالله را بیان می کند :
مگذار چیزی تو را آشفته کند
یا چیزی تو را به هراس افکند
همه چیز در گذر است
و تنها خداست که می ماند
شکیبایی و پایداری کمندی است
که هر شکاری را به دام می کشد
آن کس که خدای را دارد
دیگر به هیچ چیز نیاز نخواهد داشت
و خدا به تنهایی او را کافی است
یا معنی سبحان الله که بقول حافظ :
نیست در دایره یک نقطه خلاف از کم و بیش
که من این مساله بی چون و چرا میبینم
در یک کلام
بزرگترین حقیقت دنیا همانست که هزاران بار از زبان پدر، مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگهایمان شنیده ایم :
آغاز ، میانه و پایان داستان زندگی و بزرگترین حقیقت آن این جمله است :
یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود .

یک بار دیگر این پیام را از زبان خداوند به گوش جان بشنویم :

قل یا اهل الکتاب  تعالوا الى کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک  به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله  ( 1 ) .

ای پیغمبر ! به این کسانى که مدعى پیروى از یک  کتاب  آسمانى گذشته هستند , به این یهودیها , به این مسیحیها , به این زرتشتیها و به این صابئیها که در قرآن اسمشان آمده است  و به همه ملتهائى که پیرو یک کتاب  قدیم آسمانى هستند اینطور بگو :

بیائید همه ما جمع شویم دور یک  کلمه , زیر یک  پرچم . آن پرچم چیست  ؟ دو جمله بیشتر ندارد , یک  جمله اش این است  : 

الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا  . در مقام پرستش , جز خداى یگانه چیزى را پرستش نکنیم .

1- آل عمران - 64

محمد صالحی – 10/ 5 / 90 http://mahsan.parsiblog.com              /

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد