محمد صالحی
وقتی سخن از مبدا تاریخ به زبان می آوریم ، نه آن دورانی است که بشر ، در پی درک صرفا مادی خود از طبیعت و بهره گیری بیشتر از آن بود ( قبل از حضرت آدم ) 1 . بلکه گاه زمانی است که این بشر ، شان و قابلیت آن پیدا می کند که خداوند او ( یعنی آدم ) را برمی گزیند 2 ،
از روح خود در او می دمد 3 ، وی را علم جستجو در اعماق درون خود 4 و سیر کمالی جهان هستی می دهد 5 و در مسیر عقلانیت به جاده ای که از دنیای زمینی می گذرد 6 و در نهایت به جایگاه قرار ابدی می رسد 7 ، می فرستد .
از آنجا که این مسیر ، از دو جاده مستقیم " عبور از نفس ( فنا ) و بقا در خداوند " 8، و یا غیر مستقیم " سقوط در نفس و عذاب و سپس بازگشت " 9، تشکیل شده است ، خداوند بسبب رحمانیت و حکمتی که آدم ( انسان ) را به خاطر آن برگزید 10 ، پیامبرانش را برای کشف گنجینه ها و ذخایر عقول بشری ، بسوی او رهنمون کرد 11 ، تا راه از بیراهه بشناسد 12 و با عبودیت حضرتش 13 ، عاقبت در سرای الهی 14 ، آرام گیرد .
و این رامش و قرار ، در بارگاه الهی 15 ، سنت لایتغیری است 16 که خداوند در ورای هستی به جریان انداخته ، و عاقبت و منتهای همه چیز را ، به انجام رسیدن نیت خود از خلقت انسان می داند 17 و آن چیزی نیست جز به ظهور رسیدن اسما الهی در وجود او 18 ، و آن گاه است که جز حضرت حق ، غیری در پهنه هستی وجود نخواهد داشت 19 ، چرا که تنها حقیقت هستی اینست :
لا اله الا الله 20
زیر نویسها :
1- " هل اتی علی الا نسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا ". سوره انسان ( دهر ) – آیه 1 – تفسیر مجمع البیان
" دوره قبل از خلقت حضرت آدم : آیا زمانى طولانى بر انسان گذشت که چیز قابل ذکرى نبود ؟! "
2- " ان الله اصطفی آدم و ... علی العالمین " - سوره ال عمران – آیه 33
" خداوند آدم را ...... انتخاب نمود . "
3- " فاِذا سویته و نفخت فیه من روحى " – سوره حجر – آیه 29
" پس چون کار او را به پایان رسانیدم و از روح خود در او دمیدم "
4- " أ تزعم انک جرم صغیر و فیک انطوى العالم الاکبر " – امام علی (ع) - پرتوى از اصول کافى، ج 3 ص 209.
" آیا گمان میکنی تو واقعاً موجود کوچکی هستی در حالی که عالمی بزرگتر از این عالم در وجود تو هست "
5- " علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه 31 "
" سپس علم اسماء را همگى به آدم آموخت. "
6- " قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدى فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون " – بقره 38
" گفتیم : همگى از آن ، فرود آیید ! هرگاه هدایتى از طرف من براى شما آمد، کسانى که از آن پیروى کنند، نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگین شوند ."
7- " الى ربک یومئذ المستقر "- سوره قیامت – آیه 12
" آن روز ، قرارگاه نهایى ، تنها بسوى پروردگار تو است . "
8- " ان اعبدونی هذا صراط مستقیم . " - سوره یس – آیه 61
" مرا بپرستید که راه مستقیم این است . "
9- " والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه یحسبه الضمئان مائا حتی اذا جائه لم یجده شیئا و وجد الله عنده " - سوره نور - آیه 39
" کسانى که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابى است در یک کویر که انسان تشنه از دور آن را آب مىپندارد ؛ امّا هنگامى که به سراغ آن مىآید چیزى نمىیابد ، و خدا را نزد آن مىیابد که حساب او را بطور کامل مىدهد "
10- " یابن آدم خلقت الاشیاء کلها لاجلک و خلقتک لاجلی و انت تفرمنی " – امام علی (ع) از زبان موسی (ع) –
المواعظ العددیه ، الباب الثانی عشر ، الفصل الثانی ص 255 به نقل از کتاب گنج حکمت
" ای فرزند آدم ! همه چیزها را برای تو آفریدم و تو را برای خودم ، در حالی که تو از من می گریزی ؟ "
11- " و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء ..... یثیروا لهم دفائن العقول "– نهج البلاغه – خطبه 1
" خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانى برگزید ....تا خردهاشان را که در پرده غفلت ، مستور گشته برانگیزاند . "
12- " الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین و هدیناه النجدین " - سوره بلد - آیه 8
" آیا ما برای انسان دو چشم و یک زبان و دو لب قرار ندادیم و او را به دو راه رهنمایی نکردیم ؟"
13- " و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون " - سوره ذاریات – آیه 56
" من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند ! "
14- " یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی فادخلی جنتی " – سوره فجر - آیات 27 ـ 28
" تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در آی و در بهشتم وارد شو ."
15- " فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر " – سورهی قمر- آیه 55
" در جایگاه صدق ، نزد خداوند ملیک مقتدر "
16- " فلن تجد لسنت اللّه تبدیلا و لن تجد لسنت اللّه تحویلا " – سوره فاطر – آیه 4
" پس در سنت الهی تبدیل و تحویلی نخواهی یافت . "
17- " و لله عاقبه الامور؛ " - سوره حج - آیه 41
"و فرجام همه کارها از آن خداست . "
18- " کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف " - بحارالانوار، ج 84 ، ص 198
" من گنج پنهان بودم . دوست داشتم که آشکار شوم . پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم "
19- " کل من علیها فان و یبقى وجه ربک ذوالجلال و الاکرام " - سوره رحمن - آیه 26
" تمام کسانى که بر صفحه زمین هستند فانى مىشوند و تنها ذات خداوند باقى مىماند "
20- " وَ لاتَدْعُ مَعَ اللهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ " - سورة قصص (28) آیة 88 .
" و معبود دیگری با خداوند مخوان، خدایی جز او نیست، جز وجه او همه چیز نابود شونده است. فرمان از آنِ اوست و به سوی او بازگردانیده میشوید. "
منبع : رازهای خلقت - http://mahsan.parsiblog.com/Pages/2/
تحقیق : محمد صالحی 1 / 12/90 http://mahsan.parsiblog.com/