نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

مردم دنبال کالای خارجی نیستند، اما حیای تولید کننده کجاست؟!

اما اتفاقی که افتاد این بود که نه تولیدکننده ها دل مردم را به دست آوردند و نه سلیقه مردم تغییر کرد. اما تعرفه ها و بخش نامه ها همچنان برقرارند و از وزارتخانه به اداره ها و سازمان ها ابلاغ می شوند و مُهر می خورند تا اجرا شوند.
  
مردم دنبال کالای خارجی نیستند، اما حیای تولید کننده کجاست؟!
ساخت وطن، جمله ای که هنگام خرید چندان بر دل نمی نشیند. همین جمله فروشنده کافیست تا خریداران فراری شوند. اما کافیست بگویی این جنس ساخت فلان کشور اروپایی است مشتری چنان جذب می شود که حاضر است پول بیشتری را خرج کند تا آن را در خانه خود داشته باشد.

 مشتریان می گویند کالای خارجی با کیفیت است، چند سال کار می کند و حتی یک آخ هم نمی گوید. اگر هم ۱درصد خراب شود، نمایندگی بدون اینکه پولی بگیرد، درستش می کند. می گوید اگر بخواهم ایرانی بخرم دو سال دیگر مجبورم تعویضش کنم و دوباره دو برابر پول خرج کنم، برای همین الان ۵۰۰هزار تومان بیشتر می دهم درعوض جنس خوب به خانه می برم.

این داستان چندین ساله اقتصاد ماست. مقصر این داستان مردم نیستند.تولید کننده ها تولید می کردند و دولت ها هم با تعرفه و بخشنامه از آنها حمایت می کردند.

اما اتفاقی که افتاد این بود که نه تولیدکننده ها دل مردم را به دست آوردند و نه سلیقه مردم تغییر کرد. اما تعرفه ها و بخش نامه ها همچنان برقرارند و از وزارتخانه به اداره ها و سازمان ها ابلاغ می شوند و مُهر می خورند تا اجرا شوند.

مسئولان اما فراموش کرده اند راه شکوفایی اقتصادی از داخل کشور می گذرد نه از کالاهای بی کیفیت. اگر این مورد جای خود را به ممنوعیت ها و محدودیت ها داده بود، شاید الان آمارهایشان با عقل مردم کوچه و بازار جور در می آمد. مسئولان برای جبران کم کاری های خود و حتی کم کاری های تولید کنندگان بزرگی که همواره پشت آنهاست، توپ را در زمین مردم می اندازند.

تعرفه های بالا، ممنوعیت ها و محدودیت های خرید، گزارش های تلویزیونی سرشار از شعار و هزاران سیاست غلط دیگر نتوانسته است نظر مردم را در مورد اکثریت کالاهای داخلی برگرداند.

دکتر جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی می گوید: «وقتی تولیدات ما کیفیت پایینی دارند و قیمت بالایی و تولیدات خارجی باکیفیت هستند، شما چه انتظاری از مصرف کننده دارید؟ مصرف کننده رفتار عاقلانه اقتصادی دارد و نمی توانید مصرف کننده را مجبور کنید.»

وی می افزاید: «می توانید جلوی ورود کالاهای خارجی را بگیرید و اجازه دهید تولید کنندگان از انواع مختلف حمایت های دولت، بیشتر سوء استفاده کنند و تولیدات بی کیفیت در ایران را به مردم بیچاره دهند. »

به عقیده این صاحب نظر اقتصادی: « راه حل این است که تولیدکنندگانی که نمی توانند در بازار رقابت کنند از بازار خارج شده و جایشان را به تولیدکنندگانی بدهند که می توانند کالای با کیفیت تولید کنند. ما با وجود اینکه دیوار گمرکی، دور خودمان ایجاد کرده ایم تولیدات کشورهای مختلف به راحتی وارد بازار ایران شده و با تولیدکننده ایرانی رقابت می کنند. چرا این اتفاق می افتد؟ مردم ایران دیوانه نیستند که فقط دنبال کالای خارجی باشند. در برخی موارد که کیفیت تولیدات داخلی خوب است می بینیم که مردم این تولیدات را مصرف می کنند و سراغ خارجی ها نمی روند.»

پژویان می گوید: «اما وقتی خودروسازان ما اتومبیل های باکیفیت پایین و قیمت بالا تولید می کنند یا یخچال سازان ما، تولیداتی با کیفیت پایین و مصرف انرژی بالا تولید می کنند، آیا نباید انتظار داشت مصرف کننده به دنبال کالای خارجی باشد؟»

او با اشاره به اینکه «توپ را انداختن در زمین مصرف کننده راه اشتباه و غلطیست» تاکید می کند: «باید فشاری به تولیدکننده داخلی وارد کرد. نمی شود آنها سودی را مفت با حمایت و رانت دولت به دست آورند و در جهت افزایش کارایی و کیفیت هیچ اقدامی نکنند. این در مورد همه صدق نمی کند. برخی از تولیدکنندگان ما تولیداتی بسیار باکیفیت دارند که توانسته اند بازار خوبی در داخل داشته باشند.»
منبع افکار نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد