نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

بحران خطر آفرین آب و رسانه ملی

علی رزاقی بهار
آب مایه حیات، نماد زندگانی، و یکی از پر اهمیت ترین نعمت های الهی و عامل و محرک اصلی اکثر فعالیت ها ی بشری نظیر فعالیت های کشاورزی به شمار می رود. این اهمیت زمانی برای کشور ایران اهمیتی دوچندان پیدا  می کند که دریابیم ایران کشوری با اقلیم گرم و خشک و مواجه با بحران های خشکسالی متعدد است. براساس شاخص فالکن مارک، کشور ایران در آستانه قرار گرفتن در بحران آبی است.




  
با توجه به اینکه در دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ خورشیدی حدود ۶۹ درصد از کل آب تجدیدپذیر سالیانه مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد و براساس شاخص سازمان ملل، ایران نیز اکنون در وضعیت بحران شدید آبی قرار دارد. در گزارشی دیگر روزنامه واشنگتن‌پست در تیرماه ۱۳۹۳، اعلام داشت ایران در بین ۲۴ کشوری قرار دارد که وضعیت آب در آنها خطرناک است. از آنجا که رسانه های جمعی نقش حیاتی در زندگی افراد جامعه دارند. کارکردهای وسایل ارتباط جمعی و الگوهای رفتاری آنان به طور کل بر اساس نیازهای جامعه تعیین می شود. لذا وسایل ارتباط جمعی با موقعیت و پایگاه خاصی که در جامعه دارند درصدد پاسخگویی انتظارات و نیازهای مخاطبان می باشند. به همین منظور با توجه به اینکه بحران خطر آفرین کم آبی امروز، مهم ترین نیاز جامعه ایران است رسانه ملی در کمک به حل این بحران نقش مهمی دارد.

با وجود تشکر وزیر نیرو در مهرماه 1393 از عملکرد رسانه ملی در زمینه بحران آب که بیشتر شبیه تعارف بوده تا تقدیری در اثر عملکرد رسانه ملی باید گفت؛ تلویزیون هنوز هیچ کار مهم و اساسی در این خصوص انجام نداده به جز اکتفا به زیرنویس های پراکنده، تبلیغات چند ثانیه ای و گاها برنامه هایی علمی و پژوهشی محدود. اما این ها قطعا کفایت خطر جدی که همه ما را تحدید می کند نیست.

به نظر ساخت تله فیلم ها و سریال های تلویزیونی متعدد با موضوع رفع بی تفاوتی ملی از بحران آب در ایران، گزارش های میدانی از مناطق کویری و خشک، گفتگوهای گزارشی با مردم در برنامه های متعدد، پخش تلویزیونی نشست ها، میزگردها و همایش ها برگزار شده با موضوع بحران آب مثل: نشست های سه نهاد غیر دولتی اندیشکده ی تدبیر آب ایران، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با موضوع "باید در مورد آب گفتگو کنیم"، برگزاری مسابقات پر بیننده با موضوع کم آبی و موضوعات مرتبط، ایجاد بخش های خبری مختص به بحران آب در ایران، دعوت چهره های محبوب به تلویزیون برای درخواست از مردم در جهت صرفه جویی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی با این موضوع، حضور رسانه ملی در روستاها و ساخت برنامه هایی با محوریت نگاه اشتباه به مصرف آب در  بخش کشاورزی و دامداری و بسیاری برنامه ها و طرح های دیگر می تواند در بحران بی توجهی به بحران آب نقش مهم و اساسی بازی کند.

به نظر می رسد همراهی مدیران عالی دولتی، نهادها و بخش های خصوصی مرتبط، رسانه ملی و تمام رسانه های دیداری و نوشتاری قطعا می تواند قطرات آب را هم چنان برای امروز و آیندگان ذخیره کند.

منتقد سینما و تلویزیون-نواندیش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد