نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

تسلیم تاریخی!

کلی آیوتی( Kelly Ayotte )عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت:توافق با ایران یک تسلیم تاریخی است.

  

 آیوتی گفت:ما در حال مطالعه یکصد صفحه ای هستیم که دولت آن را منتشر کرده است.متاسفانه این توافق نمی تواند ضرورت های امنیت ملی ما و اسرائیل و هم پیمانان ما در منطقه را برآورده کند زیرا از ایران نمی خواهد که برنامه اتمی اش را برچیند و موضوع نگران کننده این است که اجازه بازرسی از هر کجا و هرزمان از تاسیسات اتمی و دیگر اماکنی را که ممکن است آنها مواد اتمی و برنامه غنی سازی داشته باشند، نمی دهد.این مایه نگرانی است که از نزدیک آن را زیر نظر داریم.اجازه بدهید در اینجا به نکته ای اشاره کنم که مرا آزار می دهد . از نظر من این توافق و زمانی که به موضوع تحریم تسلیحاتی در رابطه با برنامه موشکی بالستیک آنها مربوط می شود به منزله یک تسلیم تاریخی است.

لازم است که برنامه اتمی آنها برچیده شود به جای اینکه برنامه اتمی صلح آمیز داشته باشند. آنچه از این توافق می توان فهمید این است که ما به خاطر مشروعیت بخشیدن به برنامه اتمی آنها برای اهداف تسلیحاتی براساس چارچوب زمانی شاهد اشاعه بیشتر تسلیحات اتمی در خاورمیانه خواهیم بود.

ملت های سنی منطقه خواهان دستیابی به این قابلیت خواهند بود که این موضوع سبب مخاطرات بیشتر در منطقه خواهد شد.مواضع ما باید همانند مواضعی که در ابتدا داشته ایم باشد و بر اساس آن به آنها باید بگوییم که شما باید برنامه اتمی خود را برچینید زیرا نیازی به غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز ندارید.

بر اساس آنچه من دریافته ام این توافق اجازه ادامه تحقیق و توسعه را به آنها بر روی سانتریفیوژ های پیشرفته می دهد.مطمئنا آنها برای یک برنامه اتمی صلح آمیز نیاز ی به سانتریفیوژ های پیشرفته ندارند.ما با این کار خود به برنامه اتمی آنها مشروعیت می بخشیم که منجر به درگیری و اشاعه تسلیحات اتمی در منطقه خواهد شد.

معتقدم که دولت آمریکا از ابتدا عقب نشینی های زیادی داشته است اما حالا همانطور که در ابتدا گفتم این اقدام به منزله تسلیم در حیطه تحریم تسلیحاتی و موشکی است.به رفتارهای ایران در منطقه توجه کنید.آنها از حزب الله و رژیم اسد و طالبان (!) حمایت می کنند.هیچ شرطی در این توافق لحاظ نشده است که این کشور باید همانند کشوری رفتار کند که همانند عضوی از جامعه بین المللی است.

این توافق برای هم پیمانان ما در منطقه عمیقا درد سرساز است.شما شاهد این بودید که نخست وزیر (نتانیاهو)اعلام کرد که این یک اشتباه تاریخی برای اسرائیل است.این یک تهدید برای موجودیت اسرائیل است.

این همچنین یک تهدید برای موجودیت ماست.این توافق به ایران، بر اساس توافق اجازه می دهد که پس از پنج سال تحریم های تسلیحاتی آن بدون هیچ شرطی رفع شوند و تحریمهای موشکی آن هم رفع شوند.مردم باید این موضوع را درک کنند که ما با این کار خود اجازه رسیدن موشک های قاره پیما را به ساحل شرقی آمریکا پس از گذشت هفت سال داده ایم.

ما با این کار خود برنامه تسلیحاتی آنها را مشروعیت بخشیده ایم.ما شاهد هیچگونه محدودیتی در اقدامات آنها نبوده ایم.این وضع برای هم پیمانان سنی ما درمنطقه هشدار دهنده است و ما شاهد درخواست آنها برای رسیدن به توانایی های اتمی خواهیم بود.ما شاهد نگرانی عمیق نخست وزیر (نتانیاهو) در این رابطه بوده ایم.این موضوع همچنین به امنیت ما مربوط می شود.

 انتخاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد