نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

نارنج سبز سیاسی اجتماعی تحلیلی

بررسی مطبوعات و نشریات فارسی زبان

بازارهای کالایی دست‌کم تا 6 ماه آینده کم‌رونق می‌مانند

استراتژیست «آی‌جی» در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ:
ایوان لوکاس، استراتژیست حوزه بازار در شرکت بریتانیایی «آی‌جی» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» درباره قیمت نفت و عواملی که می‌تواند این بازار نفت و همچنین سایر بازارهای کالایی را کم رونق نگه‌دارد، صحبت کرد.
  
بایوان لوکاس در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ با تأکید بر اینکه بازار نفت تحت تأثیر توافق هسته‌ای اخیر ایران با شش قدرت جهانی، تا حدودی افت کرده است، اظهار داشت: به عقیده من اگر بازار نفت در نیمه دوم سال نیز در همین سطح از بی‌رونقی بماند، شانس آورده است.

به گفته لوکاس، در مقیاس کلان، توافق هسته‌ای ایران و البته اقدامات عربستان سعودی در راستای افزایش تولید که از هفته‌ها پیش آغاز شد، هر دو از عواملی هستند که بازار نفت را تحت فشار قرار داده است. ضمنا نباید فراموش کرد که چین نیز به اندازه‌ای که توقع می‌رفت تقاضا نداشته است.

وی با اشاره به مازاد تولید بازار نفت، خاطر نشان کرد که مقادیر زیاد ذخیره شده‌ای نیز از طرف آسیا به بازار روانه خواهد شد و روسیه نیز به خصوص در عرصه گاز تصمیم دارد ذخایرش را به بازار تزریق کند.

او ضمن تأکید بر حجم زیاد تولیداتی که در راه است، گفت: عوامل مذکور در پایین نگه‌داشتن قیمت نفت در ادامه سال مؤثر هستند و برگشتن قیمت به رقم محدوده 65-70 دلاری طی 6 تا 12 ماه آینده کاملاً بعید به نظر می‌‌رسد.

مجری «بلومبرگ» تصریح کرد که کم رونقی به نفت منحصر نشده و همه بازارهای کالاهایی را در بر گرفته است و از او درباره استرالیا و اوضاع بازارش جویا شد.

ایوان لوکاس در خصوص معاملات و سرمایه‌گذاری در استرالیا اظهار داشت: حقیقت دارد که بازار کالا تا حدودی دچار رکود شده است و می‌توان این ریزش قیمت را در تمامی کالاها مشاهده کرد؛ به جز غلات که تا حدودی عملکرد مثبت داشته است.

وی افزود: در استرالیا یکی دیگر از نکاتی که به شدت روی آن متمرکز شده‌ایم، سنگ‌آهن و البته فولاد و سپس مس است. نمودار خرید و فروش مس حرکات جالبی داشته است. وقتی بازار مس رونق بگیرد، به این منزله است که ساخت و ساز و رشد نیز رونق گرفته است.

لوکاس ادامه داد: رفتار حال حاضر فلزات پایه از قبیل مس نشان می‌دهد که اقتصاد کشورهایی مانند استرالیا، بسیاری کشورهای آسیایی و هر اقتصاد وابسته به کالای دیگر، تحت فشار است و قیمت‌ها رو به کاهش.

به گفته استراتژیست «آی‌جی» ناپایداری بازار سهام چین در هفته‌های اخیر و کشمکش‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نیز از عوامل مؤثر بر قیمت و بازار هستند که دست‌کم تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت.
اقتصادنیوز،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد